mrddevil

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

5g traag

ik was vandaag in wassenaar en toen kwam het 5g logo op mijn Samsung s20 in beeld. 

nou vraag ik me alleen af waarom de 5g veel trager is dan de 4g+. 

ik kwam de straat niet uit op vol 5g bereik. 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Energieboy
Expert
Expert
  • 11821Posts
  • 3472Oplossingen
  • 3098Likes
Megapaul wrote:

 

5G is leuk om te zien op je scherm maar het is 5g techniek wat op een slimme manier gebruikt maakt van 4G banden. De eigenlijke 5G frequenties zijn er nog niet. Het zou kunnen zijn dat je verbonden was met een mast die veel verder stond?

Dat zeg ik ook elke keer maar lijkt dat niemand dit wil lezen. Maakt niet uit, we zullen het wel merken als straks echt 5G uit komt (wat nog heel lang duurt). 

Bekijk in context

7 Reacties 7
Energieboy
Expert
Expert
  • 11821Posts
  • 3472Oplossingen
  • 3098Likes

Hoi @mrddevil 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Heb je ook een test gedaan?
Want aan alleen bereik te zien heb je niets! 
De streepjes van 4G zijn anders dan 5G en kan best zijn dat als je op 5G 2 streepjes hebt, je veel sneller internet hebt dan op 4G met 4 streepjes. Dus naar streepjes kijken heb je niets en het is ook nog altijd geen echte 5G, het is een bundel van 4G+ en dat maakt het sneller. Alleen krijg je dan ook weer dat er meer masten moeten komen om de echte 5G sterker te maken. 


Even verdiepen in de 4G en 5G zendmasten en frequenties en je zal begrijpen hoe het in elkaar zit. Google maar eens ??

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Hey @mrddevil . Welkom hier!

Je vraag is waarom het trager was. Was het daadwerkelijk trager? Wat zijn de snelheden die je hebt gemeten? :-). Ik sluit me dus aan bij wat @Energieboy hier ook al aangeeft; zonder meten/meetresultaten weten we nu eigenlijk helemaal niets ^^. 

 

 

mrddevil
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

hey @Lycke Vodafone ik heb het niet gemeten, maar het laden duurde behoorlijk lang op internet.

ik kan het ook niet meer meten aangezien ik niet in wassenaar woon maar daar alleen een dagje in duinrell was. 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Oké, dan wordt het wel lastig om hier iets zinnigs over te zeggen, ben ik bang. Doe je de volgende keer wanneer je het ziet even een meting? 🙂 . Ik hoop dat je dagje Duinrell een succes was ^^. 

Megapaul

Stamgast
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

 

5G is leuk om te zien op je scherm maar het is 5g techniek wat op een slimme manier gebruikt maakt van 4G banden. De eigenlijke 5G frequenties zijn er nog niet. Het zou kunnen zijn dat je verbonden was met een mast die veel verder stond?

Energieboy
Expert
Expert
  • 11821Posts
  • 3472Oplossingen
  • 3098Likes
Megapaul wrote:

 

5G is leuk om te zien op je scherm maar het is 5g techniek wat op een slimme manier gebruikt maakt van 4G banden. De eigenlijke 5G frequenties zijn er nog niet. Het zou kunnen zijn dat je verbonden was met een mast die veel verder stond?

Dat zeg ik ook elke keer maar lijkt dat niemand dit wil lezen. Maakt niet uit, we zullen het wel merken als straks echt 5G uit komt (wat nog heel lang duurt). 

patjem

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik doe laatste tijd veel speedtest en en het is inderdaad vaak trager dan 4g. Dus 5g bij Vodafone (zelfs na die leuke sms van gisteren) is echt om te huilen. Zelfde toestel S20+ en dan in Spanje met Spaanse VF Sim. 900Mbit. Daar is het echt veel sneller 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic