Als je een meeting doet en je hebt 60 Mbps dan is dat best aardig. Volgens Vodafone, zou je in een geweldige situatie 100 Mbps moeten kunnen halen. En dan zeg ik met de nadruk op geweldige situatie. Want onder ideale omstandigheden kan je verbinding een technisch maximum halen.
De werkelijke of praktische snelheid van ons netwerk hangt af van de mogelijkheden van je toestel en je locatie.
- In de stad zijn er meer zendmasten, dus is de dekking daar beter dan ergens midden in het bos. Als veel mensen tegelijk ons netwerk gebruiken, gaat de snelheid van je verbinding ook omlaag. Bijvoorbeeld als 100 mensen op hetzelfde moment YouTube-filmpjes kijken via dezelfde mast.
- Hoe verder je van een mast staat, hoe minder de dekking en hoe lager de snelheid.
- Oude, massieve gebouwen en moderne gebouwen van gewapend beton zijn moeilijk doordringbaar voor het mobiele internet- en belsignaal.
- De snelheid waarmee je zelf beweegt, beïnvloedt de downloadsnelheid. In de trein kan je downloadsnelheid afnemen. Je rijdt dan namelijk van het ene zendgebied naar het andere.
- Op de meeste telefoons en tablets vanaf 2014 is 4G automatisch beschikbaar. Heb je een ouder toestel, dan is dit niet geschikt voor 4G.
- 5G kun je gebruiken met toestellen die geïntroduceerd zijn vanaf 2020.
Nu is het net of ik volledig op kom voor Vodafone, maar dat is natuurlijk niet zo. Ik haal alleen informatie van internet die ze aangeven en dat deel ik graag met mensen die hier vragen hebben. Het is aan Vodafone om je verder te helpen en ik kan er niet zoveel meer aan doen. Ik hoop dat er nog iemand van Vodafone hier op de community komt en dit met je wil bespreken. Bij deze wens ik je natuurlijk veel succes en dat je er samen maar uit mag komen.