hobiiee

Stamgast
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

4G voor thuis

Beste,

Ik krijg hoogstwaarschijnlijk een woning in het buiten gebied.
Hier liggen geen kabels voor internet en tv. De tv is via de schotel of digitenne te regelen.

Nou is mijn vraag of Vodafone al 4G voor thuis heeft. Een 4G ontvanger die een wifi netwerk maakt. Zodat ik met mijn laptop en telefoon hier gebruik van kan maken.

Of weten jullie nog een andere oplossing?

Met vriendelijke groet,
Hobie
19 Reacties 19
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes

4G is nog niet overal in het land te krijgen. Dit is dus niet mogelijk bij jou helaas.
Je zult dus dan nog even moeten wachten op 4G bij jou, meer info over 4G/LTE van Vodafone Nederland? Zie link.

Link: https://www.vodafone.nl/support/netwerk-en-dekking/dekkingskaart.shtml
Op de kaart kun je *ongeveer zien hoe het bereik is.
hobiiee
topicstarter
Stamgast
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Beste SamsungExpert,

Dit betreffende gebied heeft wel al 4G voor iPohne, maar ik bedoel niet een 4G netwerk voor mijn mobiele telefoon. Maar echt dat ik thuis een modem krijg die 4G ontvangt. Is dit mogelijk? Gaat dit in de toekomst mogelijk worden? Op wat voor termijn is dit? Wat zijn de kosten hiervan?


Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi @hobiiee , ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Je bedoelt neem ik aan een mobiel breedband routertje (ook wel MiFi genoemd)? Deze kan ook een 4G verbinding maken. Ik heb er net één aangeschaft voor mijn vriendin voor onderweg en op werk. Werkt prima, en er kunnen ook meerdere laptops/tablets mee verbinden zodat je makkelijk lokaal bestanden naar elkaar kunt verzenden enzo. En er zijn ruime databundels bij beschikbaar (tot 8 GB).
hobiiee
topicstarter
Stamgast
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Beste BasT,

Bestaan dit soort dingen ook met een onbeperkt datalimiet? Het is namelijk echt ter vervanging van het vaste netwerk en alleen bedoeld voor thuis. De verbinding die er is als de kabel wordt gesplitst is te langzaam om mee te werken. En ik gebruik gemiddeld al zo 10GB per maand alleen al met mijn telefoon via WiFi. Als ik dan ook nog mijn laptop erbij moet gebruiken (en mijn partner) dan heb ik aan 8GB niet voldoende.

Of zijn er andere vervangende producten voor het buiten gebied?

Met vriendelijke groet,
Hobiiee
GerritS1976

Gedreven Raadgever
  • 162Posts
  • 6Oplossingen
  • 48Likes
Onbeperkte mobiele data verbindingen bestaan niet. Alle verbindingen ongeacht waarvoor je ze gebruikt zijn voorzien van een databundel van 1 tot 8 a 10GB per maand.
hobiiee
topicstarter
Stamgast
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Beste GerritS1976,

Zijn hier ook geen plannen voor in de toekomst?
Dat er thuis 4G word ontvangen i.p.v. een kabel verbinding in het buiten gebied.

Heeft Vodafone ook draadloze oplossingen voor thuis? Zoals KPN Digitenne voor de TV en een Dongel voor internet?
Ik ben namelijk zeer tevreden met Vodafone en wil hier graag meer van.

Met vriendelijke groet,
Hobiiee
GerritS1976

Gedreven Raadgever
  • 162Posts
  • 6Oplossingen
  • 48Likes
Volgens mij is er op korte termijn niets wat in de planning staat om data bundels te verhogen. Ik ben bang dat je voorlopig dus op de maximum bundels bent aangewezen.
hobiiee
topicstarter
Stamgast
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Oke, ik ben er ondertussen achter dat het mogelijk is om via een 4G router en een dongel te maken wat ik eigenlijk bedoel.

Het enige puntje is dat Vodafone een dongel biedt met 8GB per maand voor € 37,50.
T-Mobile biedt een dongel aan met 10GB per maand voor € 31,00.

Met de dongel van T-Mobile heb ik dus 2GB meer per maand en ik betaal € 6,50 minder.
Met mijn huidige Vodafone (Samsung S3) abonnement ben ik zeer tevreden.

Ik moet dus gaan kijken met welke van deze 2 providers ik het beste uit ben.


RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Nog geen producten voor. Vodafone Duitsland heeft die inmiddels wel. Voor de buitengebieden is 4G een werkbare oplossing omdat er maar een beperkt aantal "vaste" abonnees zijn. Films downloaden gaat er trouwens niet in zitten, vergeet dat maar alvast. Gewoon surfen en zo nu en dan een YouTube-filmpje zal wel gaan via dit nieuwe abonnement.

Vodafone Nederland denkt er nu nog over na:
http://tweakers.net/nieuws/96797/vodafone-test-4g-als-alternatief-voor-vast-internet-op-platteland.h...
hobiiee
topicstarter
Stamgast
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Beste,

Is er ondertussen al een oplossing voor internet in het buitengebied?

We hebben steeds meer internet nodig voor het kijken van het werkrooster, thuis werken en dingen zoals Netflix
Mijn vriendin en ik hebben alle 2 een RED super met 6GB.
Eigenlijk hebben we hier niet genoeg aan. De 6GB gaat bijna elke maand op.

Is er dus al iets mogelijk voor een 4G verbinding voor thuis?

Op mijn vorige woon adres gebruikte mijn vriendin en ik makkelijk 10 tot 15 GB aan wifi ieders op onzr telefoon. Nou kost Netflix natuurlijk nog meer aan data.

Eigenlijk zou het dus niet erg moeten zijn als ik tussen de 30 en 40 GB per maand zou gebruiken. Dit hoeft natuurlijk niet op 4G snelheid. Met 10MB per seconde of iets in die richting zou ik natuurlijk ook al makkelijk kunnen werken.

Je kan nu al veel 8 a 10GB krijgen en daarna terug naar een hele lage snelheid.

Is er al zoiets mogelijk of is Vodafone bezig met opties voor het buiten gebied?
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Hobiiee,

Vodafone is bezig om iedere maand ongeveer 100 4G-Masten aan te sluiten op haar 4G-Netwerk. Dat betreft voornamelijk 4G-antennes in het buitengebied. De voortgang kun je volgen via het Antenne-Register. En via de website: http://www.4gmasten.nl
Daar vindt je ook de officiële, bijgewerkte 4G-Netwerk-dekkingskaart van Nederland. Met alle dorpen en lokaties waar Vodafone nu reeds 4G-Netwerk-verbinding aanbiedt.

Of 4G nu al echt gezien kan worden als vervanger voor bedrade internet-verbindingen thuis. Dat is de vraag.
Voorlopig zul je toch aangewezen zijn op bedrade internet thuis via de kabel, of ADSL, of VDSL of glasvezel.

Als Vodafone al met abonnementen gaat komen met nog meer data-tegoed dan 6GB, dan zal daar een veel hogere abonnementsprijs per maand voor gevraagd worden.

Een bundel van 30 GB per maand, lijkt mij wat teveel gevraagd.
Vodafone moet ook voorkomen dat het 4G-Netwerk dichtslibt door klanten met een buitensporig (excessief) data-verbruik. Daar is niemand bij gebaad.

Ik denk dat voor jou een bedrade internet-verbinding nog het beste is. Houd verder de eerdergenoemde 4G-Netwerk-dekkingskaart regelmatig in de gaten.

Succes!

Netwerker
hobiiee
topicstarter
Stamgast
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Beste Netwerker,

Ik zou graag een bedraad netwerk willen hebben. Het probleem is alleen dat ik op een woonark woon en hier helemaal geen kabels in de grond liggen. De optie voor bedraad is op mijn adres dus helemaal niet mogelijk.

Ik heb met mijn smartphone een goede 4g dekking bij mij thuis. Dus aan de masten in de buurt zal het niet liggen.

Jammer dat er geen oplossing is voor mensen in het buiten gebied. Tegenwoordig heb je toch echt bijna overal internet voor nodig.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
In Duitsland biedt Vodafone het wel:
https://zuhauseplus.vodafone.de/lte-zuhause/zuhause-l.html

Logisch dat men het daar biedt: de regering daar heeft ervoor gezorgd dat de buitengebieden eerst 4G krijgen. In Nederland is er veel minder buitengebied, dus zal de dekking daar ook achterblijven. Ook is er daardoor minder vraag hiernaar.

Eigenlijk is dit een 4G-abonnement dat maar op 1 of op een paar masten werkt. In het buitengebied is er sowieso minder sprake van dataverkeer van mobieltjes dus is er ook meer ruimte hiervoor op het netwerk.

Zou wel mooi zijn als ze juist met klanten zoals jou een test zouden beginnen. Misschien kan een moderator het intern aankaarten bij de product development + marketing/PR-afdeling? Zou mooi zijn als er hier wat uit kan worden gehaald 🙂
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hoi @RuudNL,

Ik heb navraag gedaan. Op dit moment bieden we wel 4G via mobile wifi-hotspots. Zie een voorbeeld hier. Op dit moment bieden we geen mobile wifi-hotspots waarop je een bedraad netwerk kunt aansluiten.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
@Marc-: ja, een mifi met data-abo kan bij jullie, maar niet zoals in Duitsland. Daar betaal je € 47,50 per maand voor 30 GB data (50 down, 10 up).

Da's inclusief deze hippe router:
http://hilfe.vodafone.de/system/selfservice.controller?CONFIGURATION=1003&PARTITION_ID=1&CMD=BROWSE_...

Waarschijnlijk kan de simkaart alleen in dat apparaat. Alleen bedoeld voor thuis dus. Vodafone heeft nu mobiele abonnementen voor mifi's e.d., maar niet voor thuisgebruik. Dus vandaar dat ik het voorstel!
hobiiee
topicstarter
Stamgast
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
We zijn ondertussen een heel stuk verder in de tijd. Zijn er nog steeds geen oplossingen voor het buiten gebied?

T-Mobile gaat vanaf 6 mei 12GB data aanbieden zonder de prijs te verhogen. Ik zit er over te denken om dit te nemen met een mifi kasje.

Heeft Vodafone al een alternatief voor mij? Het liefst hou ik alles bij elkaar (telefoon en mifi..).
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
We hebben sinds het antwoord van Marc geen alternatieven aangeboden. Helaas heb ik daarom ook geen ander antwoord voor je 😞
AcE_Krystal

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Is er nu al iets bekend over wanneer Vodafone dit ook gaat bieden of dat er een pilot komt?

Hier zou ik ook graag aan mee willen doen!

Sinds een tijd ben ik als ICT-er in het buitengebied gaan wonen en heb met zeer veel moeite nogsteeds geen goede oplossing kunnen vinden. De laatste tijd zie je toch dat providers zoals T-mobile en KPN bezig zijn met een buitengebied project. Ik zou er heel graag bij willen zijn als dit start vanuit Vodafone.

Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
AcE_Krystal , op dit moment heb ik helaas nog niets nieuws te melden hierover. Houd hiervoor onze website ook in de gaten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic