Yusunoha

Meedenker
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

2G/4G Problemen

Sinds kort heb ik een abonnement genomen bij Vodafone met daarbij data (de eerste keer dat ik een abonnement met data heb) alleen heb ik dus nu een probleem waarbij ik hoopte dat iemand mij daarbij kon helpen, of uitleggen wat er precies verkeerd gaat.

Ik had eerst een Note 3, maar ik had heel slecht bereik met dit abonnement (ook na het aanvragen van een nieuwe SIM) dus heb ik ervoor gekozen om een nieuwe telefoon te nemen, Xiaomi Mi A1.

Het bereik is nu top, alleen het mobiel internet was ontzettend traag, of deed het helemaal niet. Ik kwam er dus achter dat mijn telefoon op het 2G netwerk van Vodafone zat, dus heb ik de telefoon laten zoeken naar het 4G netwerk van Vodafone. Nu dat ik op het 4G netwerk zit is het internet weer snel, maar nu is het bereik weer slecht. Dus ik heb de keus om of voor 2G te gaan met goed bereik en slecht internet, of voor 4G te gaan met slecht bereik en goed internet.

Is dit normaal voor het netwerk van Vodafone of gaat er iets verkeerd? Ik zit in de buurt van Doetinchem, dus dicht bij de grens met Duitsland, waardoor dit dus mischien van toepassing is.

Wat is landelijke 4G dekking?Met ons landelijke 4G netwerk kun je nagenoeg overal in Nederland gebruik maken van supersnel 4G.Er zijn natuurlijk plekken in Nederland waar 4G niet of moeilijk te ontvangen is. Denk bijvoorbeeld aan gebouwen die de signalen van 4G niet doorlaten en waar het door lokale wet- en regelgeving niet mogelijk is extra masten te plaatsen.Ook in natuurgebieden waar de afstand tot een zendmast groter kan zijn, omdat deze masten niet in of te dicht op een dergelijk gebied geplaatst mogen worden. Een vergelijkbare situatie geldt ook voor grensstreken, waar providers zich aan regelgeving moeten houden om het mobiele telefoonsignaal zo goed als mogelijk binnen de Nederlandse grens te houden. Hierdoor is het signaal in dergelijke streken zwakker of kan het wegvallen.Waar je 4G dekking hebt kun je goed zien op onze dekkingskaart. Deze kaart wordt regelmatig bijgewerkt en toont het dekkingsgebied visueel.Dus kan iemand mij eventueel helpen met dit probleem, of in ieder geval mij uitleggen of dit normaal is of niet?
9 Reacties 9
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Yusunoha, het bereik kan inderdaad per locatie verschillend zijn. Weet je wel of dit toestel alle 4G-frequenties van Vodafone kan ontvangen? Wij hebben namelijk geen specificaties van dit toestel en het toestel is ook niet op een goede werking getest door onze technische afdeling. Dat wordt over het algemeen alleen gedaan met de toestellen in ons eigen assortiment. Je kunt het eventueel vergelijken met een 4G-toestel dat ook in ons assortiment zit, als iemand in je omgeving dit toevallig heeft.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Yusunoha, had je mijn reactie nog gezien? Bij het uitblijven van een reactie zullen we het topic sluiten.
Yusunoha
topicstarter
Meedenker
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Marc-de frequenties zouden gewoon goed moeten werken op de mobiel. Ik gok er maar op dat het ontvangst zo slecht is omdat ik zo dicht bij de grens woon, aangezien er ook anderen met dit type mobiel zijn bij Vodafone die geen problemen hebben.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Yusunoha, dat is mogelijk. Onze Network Crew kan dit eventueel nog controleren. Volg hiervoor de stappen op http://voda.fo/ne/fiper.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste Yusunoha

Opzich verbazen bovenstaande antwoorden mij, want de situatie die je schetst is heel makkelijk technisch te onderbouwen.

De 3G internet zit op 2100MHz.
Het Bellen en SMSen 2G / 3G zitten op 900 MHz,1800 MHz
Het 4G internet zit op 800Mhz, 1800Mhz, 2600Mhz

De Xiaomi Mi A1 ondersteund geen 800Mhz. Dus zou voor de 4G altijd uitwijken naar de 1800Mhz en de 2600Mhz.

Voor de 3G zou de Xiaomi uitwijken naar de 900Mhz.

Het bereik van lage frequenties is groter en ze gaan makkelijker door gebouwen heen. Alleen in drukke gebieden kunnen deze helaas niet toegpast worden.

Op de 3G op de 900Mhz zou u telefoon dus perfect bereik (Voor sms en data) hebben in een buiten gebied. Maar op de 4G dus een vele male minder sterk bereik op de 1800Mhz en of 2600Mhz.

De beste oplossing voor en goed bereik en snel internet, is dus uitwijken naar een telefoon die wel 800Mhz ondersteund.
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 440Likes
Wat is ondertussen de status Yusunoha? Heb je een melding gemaakt bij onze Network Crew?
Yusunoha
topicstarter
Meedenker
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb tot zover de antwoorden gekregen die ik nodig had, dus de topic kan gesloten worden.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Topic gesloten.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Gearchiveerd.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic