Hallo Glenn,
Kies voor het menu Instellingen
(Daarna eventueel voor Meer Opties / Meer)
Daarna voor Gegevensgebruik of Datagebruik.
(De namen kunnen per smarthone-merk en Android-versie verschillend zijn. Maar het zit wel altijd op je smartphone.
Daarna schuif je met de verticale schuifbalken totdat je de datum hebt, waarop jouw hoge datagebruik heeft plaats gevonden. En tenslotte scroll je even naar beneden om na te gaan welke App(s) (op de achtergrond) jouw hoge data-gebruik hebben veroorzaakt.
Daar moet je dan in het vervolg extra alert op zijn.
Als je via Wi-Fi-verbinding verbonden bent, kan het zijn dat heel veel Apps uit de Google PlayStore zichzelf updaten.
Als je vervolgens "onderweg gaat" zoals jij schrijft, gaat dat upgraden gewoon door. Maar dan uit je extra DataBloX die je had gekocht. En via het 4G-Netwerk van Vodafone.
Daar ben jij zelf voor verantwoordelijk. Vodafone is daar niet voor verantwoordelijk.
Waarop heb je trouwens geen onafhankelijke data-counter Apps, die jouw data-gebruik tot op de kiloByte nauwkeurig bijhouden. En die data-sessies kunnen stoppen naar aanleiding van ingevoerde limieten en quotums. Zelf gebruik ik al jaren 3G-Watschdog uit de Google PlayStore. Er is een gratis versie. En er is een betaalde versie van ongeveer €2,69
Succes!
Netwerker