bow777

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

1800 euro in 4 uur op de rekening


Op 12 februari Is er op 1 ochtend tussen circa 9 uur en 13:24 voor een bedrag van circa 1800 € aan data van mijn telefoon gebruikt.
Om 10:14 heb ik een sms ontvangen waar stond dat ik nog minder dan 204 mb had op mijn bundel
Om 10:15 een sms dat de data verbruikt was. Om 13:24 12 feb meer dan 100,-.
Gezien de telefoon gewoon bij mijn boksen lag muziek af te spelen, heb ik deze smsjes niet tussentijd gecontroleerd.
Ik heb de telefoon dan ook niet gebruikt om filmpjes of iets anders te streamen.
Ik heb alleen het laatste smsje gelezen dat ik 100 euro over mijn data heen was.
Dit verraste mij zeer, aangezien ik eigenlijk niet echt mijn telefoon had gebruikt die ochtend.
Echter, ben ik wel eerder over mijn bundel heengegaan, dus ik dacht dat het wel mogelijk zou zijn dat ik deze maand er ook met een bedrag van 100 euro overheen was gegaan.
Toen ik probeerde in te loggen op my vodafone, was de manier van inloggen verandert.
Hierdoor kon ik niet kijken wat er was gebeurt.
Maar zoals aangegeven, was er voor mij niets wat wees op zo’n hoog dataverbruik.

Op 26 februari wilde ik even kijken of ik nog bericht op de whatasapp had.
Zo tegen het einde van de maand, leek het mij geen ramp om nog even de data blokkade op te heffen.
Die paar euro, zo dacht ik, wat maakt het uit.
Nu heb ik zelf het waarschuwing SMSje van vodafone niet goed gelezen, er staat namelijk dat je MEER dan 100 euro over je bundel heen bent.
Ik interpreteerde dit als circa 100 euro over je bundel heen.
Mij inziens een heus verschil met 1800 euro over je bundel heen.
Verder waarschuwt het smsje niet dat er met terugwerkende kracht kosten gerekend gaan worden.

Ik heb hier een aantal maal over gebeld met vodafone.
Er kwam weinig symphatie voor het verhaal, totdat ik werd doorverbonden met een meid.
Deze heeft overleg gepleegd met haar teamleiders en mij teruggebeld.
Ze legt mij uit dat het dataverbruik echt door mijzelf was veroorzaakt.
Maar dat ze begrip hadden voor de situatie en mij tegemoet wilde komen en de rekening naar 300 euro wilden afschrijven.
Gezien ik nog steeds niet snapte waar deze enorme hoeveelheid data nou vandaan kon komen, legde ik aan haar uit dat ik graag even wat bedenktijd wilde.
Ik vroeg haar of ze mij woensdag kon terugbellen.

Na wat overleg met vrienden en familie, leek het mij toch het beste om akkoord te gaan.
Helaas ben ik nooit meer teruggebeld.

Een ruime week late heb ik daarom zelf gebeld.
De medewerker die ik toen aan de telefoon had, verteld ij dat hij niks kon terugvinden in de notities, behalve dat mij verteld was dat ik het dataverbruik door mijzelf was gekomen.
Ik kan dit inderdaad bevestigen: Er is mij nu door 3 a 5 medewerkers verteld dat het dataverbruik daar mijzelf komt.
Ik verwijs graag naar mijn oorspronkelijke klacht voor de data en tijden waarop ik ben teruggebeld voor het schikkingsvoorstel.
Inmiddels is het een tijd terug, maar volgens mij ben ik gebeld op 11 mei.

Ik heb een klacht ingediend, omdat volgens de klantenservice dan alles gewoon was terug te luisteren.
Ik heb een andere medewerker nav deze klacht aan de telefoon gehad (ik denk op 4 juni).
Deze vertelde mij dat niet ieder gesprek werd opgenomen en zij alleen kon terug vinden dat mij verteld is dat mijn verbruik terecht was.
Maar dat ze zal onderzoeken wat ze kon en daarop terug zou komen.

Nu heb ik over een aantal zaken een klacht:
1. Ik heb GEEN IDEE waar deze data vandaan komt.
2. Er zit een wezenlijk verschil in interpretatie tussen meer dan 100 euro over je rekening heen dan 1700 euro. Ik wil graag en beroep doen op de redelijkheid van zo’n sms en de interpretatie die eraan vast hangt.
3. Het is mij totaal niet duidelijk in dit smsje dat er met terugwerkende kracht bij het opheffen van datablokkade meer dan 100 euro gerekend gaat worden.
4. My vodafone had op dat moment zijn inlogmanier verandert, waardoor ik niet gemakkelijk mijn saldo kon checken.
5. Er is mij een schikkingsvoorstel gedaan van 300 euro. Deze is nu onvindbaar.
6. Er is mij verteld dat alle gesprekken werden opgenomen door de klantenservice. Ook hier komt Vodafone op terug.
7. Het traject om dit af te handelen duurt erg lang. Voor mij is het een erg vervelend gevoel dat vodafone van mening is dat het een bedrag van 1800 euro van mij krijgt. U kunt zich wellicht voorstellen dat ik dit momenteel niet heb liggen. De consequenties zijn voor mij niet te overzien van deze rekening.

Ik wil, naar aanleiding van dit verhaal graag ingaan op het voorstel van de schikking van 300 euro, welke mij is toegezegd vanuit Vodafone.

Daarnaast hoop ik dat jullie de andere klachten serieus nemen.
Zojuist heb ik een mail gekregen, met een beperkt antwoord, waar ik niet op kan reageren (donotreply@vodafone.nl, erg symphatiek).
Er gaan wat zaken fout in de documentatie en afhandeling, daarom reageer ik graag even via het forum.

Tot slot:
Ik heb inmiddels een app geïnstalleerd die het data verbruik bijhoudt.
Tot nu toe zie ik geen plotse stijgingen in het verbruik zoals die op 12 februari zijn voorgevallen.
12 Reacties 12
patjuhw

Gedreven Raadgever
  • 226Posts
  • 10Oplossingen
  • 70Likes
wat vervelend om te lezen dat je zover over je data heen hebt gezeten
hoeveel gb ben je er dan wel niet overheen geweest want 1800 euro is wel heel erg veel
ben je in de maand februari niet toevallig in het buitenland geweest

voor de rest kunnen we je hier helaas niet mee helpen omdat wij geen inzicht hebben in het systeem van vodafone ivm jou privacy en we hier geen prive gegevens uitwissel
dus denk ik dat je het beste toch weer even contact kan opnemen met de klantenservice
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
bow777 Hier op het forum kunnen we alleen ingaan op de mogelijke manieren dat je zoveel data hebt verbruikt. We kunnen je hier geen exact antwoord geven. Aangezien je zegt "Gezien de telefoon gewoon bij mijn boksen lag muziek af te spelen" Vermoed ik eerlijk gezegd dat je deze muziek door middel van streaming hebt beluisterd. Dat kan ontzettend veel data kosten. Ook wil ik je wel nog iets meer uitleg geven over de sms waarin stond dat je 100 euro aan kosten hebt gemaakt. Waarschijnlijk heb je in één sessie zoveel gigabytes verbruikt dat je zoveel kosten buiten je bundel hebt gemaakt. Wij beschermen al onze klanten echter tegen hoge kosten, dus de kosten worden dan gereduceerd tot 100 euro. Op het moment dat je de sms ontvangt heb je dus inderdaad echt 100 euro aan kosten, aangezien alle overige kosten dan vervallen. Kies je er daarna doelbewust voor om die blokkade te verwijderen, dan geldt die bescherming niet meer en dan zijn alle overige kosten wel voor je eigen rekening.
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Het data-verbruiks-topic is al meer dan 169.000 keer bekeken (views) door meer dan 100.000 individuele internet-gebruikers. Allemaal zochten en vonden zij (mijn) adviezen om bewust en zorgvuldig om te gaan met data-verbruik door hun smartphones.

Weblink naar het data-verbruiks-topic: http://forum.vodafone.nl/t5/Abonnementen/Dataverbruik-tips-amp-tricks-om-binnen-je-bundel-te-blijven...

Als jij alle adviezen uit het data-verbruiks-topic zou hebben opgevolgd. Dan zou het onmogelijk zijn geweest om ook maar 1 MegaByte buiten je maandelijkse bundel te gaan.

Maar aangezien jij ervoor hebt gekozen om "onveilig" mobiel data-verkeer te gebruiken, zit je nu op de blaren.
Jammer. Ik vind zelfs 100 Euro aan buiten-de-bundel-datakosten al ontzettend veel geld.

Zonde van het geld, vind ik.


Toch maar eens al (mijn) adviezen uit het data-verbruiks-topic opvolgen. Liefst vandaag nog. Evenals ruim 100.000 andere smartphone gebruikers. Je kunt Vodafone niet overal de schuld van geven. Je hebt ook een eigen verantwoordelijkheid.

Weblink: http://forum.vodafone.nl/t5/Abonnementen/Dataverbruik-tips-amp-tricks-om-binnen-je-bundel-te-blijven...

Succes!

Netwerker
bow777
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi Netwerker,

Bedankt voor je reactie. Inmiddels heb ik een verbruik app geinstalleerd.
Het data verbruik zal me een raadsel zijn en blijven, daar moet ik het maar bij laten.
Toch lees ik op internet andere verhalen van Vodafone klanten die plots hoge verbruik kosten krijgen.
Lees: http://www.radartv.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/08-09-2014/dataverbruik-vodafone-onverkla...
http://www.radartv.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/08-09-2014/dataverbruik-vodafone-onverkla...

Daarnaast valt Vodafone op zijn minst wel te verwijten dat ze terugkomen op voorstellen die gemaakt zijn en dat de afhandeling verder alle wensen overlaat.

Groeten,
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
bow777

Ik geef hierboven een mogelijke oorzaak. Ik vermoed dat dit de oorzaak is van je verbruik. Welke app gebruik je om je muziek te luisteren?
bow777
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Maartje,

Bedankt voor je antwoord.
Ik vind de service erg goed om jullie klanten te beschermen. De 100 euro vind ik ook een net plafond waar ik mij goed in kan vinden. Ik was alleen bij het opheffen van de data blokkade uitgegaan dat er 100 euro bovenop mijn abonnements kosten zouden worden gerekend. Ik vraag aan jullie dan ook of het redelijk is om een narekening te krijgen van 1700 euro daarbovenop?

Wat betrefd de muziek: Dat kan kloppen, ik luister via Nederland FM app zo af en toe muziek.
Aangezien ik hier mijn twijfels over heb, heb ik een data app geinstalleerd. Deze geeft lang niet zoveel data verbruik aan op deze app.

Groeten,
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
bow777

Ik snap wat je bedoelt, maar het komt een beetje van twee kanten. Eerst krijg je een waarschuwing dat je bundel voor 100% is verbruikt. Als je daarna verder gaat internetten ontstaan er kosten. Daarna krijg je een sms waarin letterlijk vermeld staat: Je hebt meer dan €100 aan kosten buiten je bundel. Die sms wordt automatisch gestuurd, ongeacht het daadwerkelijke bedrag. Het is dan wel aan jou de taak om te kijken hoe hoog de kosten daadwerkelijk zijn. Zover ik begrijp heb je dat niet gedaan en heb je de aanname gemaakt dat het niet zo erg zou zijn om de blokkade eraf te halen, dus het is niet fair om ons daar helemaal op af te rekenen. Ik begrijp van de andere kant natuurlijk ook dat je dát bedrag niet verwacht had.

Wat ik je zou willen aanraden: Dien een klacht in via www.vodafone.nl/feedback. Hierna krijg je een referentienummer waarmee je de status in de gaten kunt houden via je My Vodafone account. Je krijgt dan een schriftelijke reactie dus je hebt dan altijd iets om op terug te vallen.
bow777
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi Maartje,

Het komt zeker van twee kanten zoals je aangeeft: Ik heb zeker een fout gemaakt. In het smsje heb ik het woord meer niet gelezen.
Desondanks wou ik wel inloggen bij my vodafone om te kijken wanneer mijn nieuwe abonnement inging. Helaas (zul je net zien) is het wel zo dat net deze maand de manier van inloggen is verandert waardoor ik niet in staat even snel in te loggen bij my vodafone.
De klacht die ik indien via My Vodafone, wordt heel beperkt afgehandelt en stelt je niet in staat om te reply'en.

Groeten,
bow777
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Helaas, na 2 weken nog steeds geen antwoord op mijn klacht bij Vodafone. Telefonisch gevraagd of er een bevestiging kon komen van mijn vraag via de mail. Deze werd ook toegezegd, waarna de verbinding plots werd verbroken. 3 wekdagen later kreeg ik een sms dat er een bevestiging per mail zou komen van mijn klacht via de telefoon. Deze ook niet ontvangen.

Gisteren wel een sms ontvangen dat mij telefoon afgesloten wordt vanaf overmorgen. Dit terwijl mij is toegezegd dat it niet zomaar zou gebeuren. Het is zeer tragisch hoe de afhandeling gaat.
bow777
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ahh kijk: Fantastisch. De case is gesloten! Super! OH Wacht! Ik heb geen antwoord gehad... Wat een drama!
bow777
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Misschien kan ik hier mee geholpen worden via het forum: Waar vindt ik de regels omtrent de kostten die met terugwerkende kracht in rekening worden gebracht. Zoals ik het hier lees, gaat een datablokkade gewoon in als je 100 euro over je kosten heen bent. Ik lees niets over een terugwerkende regeling.
https://www.vodafone.nl/support/internet/internetblokkade-nederland.shtml

Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
bow777, Sorry voor onze late reactie. Jammer om te lezen dat je nog geen inhoudelijke reactie hebt ontvangen. Het is op dit moment helaas drukker dan gewoonlijk waardoor het langer kan duren alvorens je een inhoudelijke reactie krijgt. Heb je nog opnieuw contact gehad met onze collega's om een update te krijgen over de status? Wat bedoel je daarnaast met kosten die met terugwerkende kracht in rekening zijn gebracht? Dat is hier namelijk niet het geval.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic