Ik heb een iPhone 5S en tot twee dagen geleden altijd vol bereik thuis op 4G. Opeens is het 4G bereik compleet verdwenen. De reden dat ik hier achter kwam (normaal gesproken zie ik dit niet, omdat ik thuis op WiFi overschakel) is dat mensen mij opeens niet meer konden bereiken. Ik kan wel zelf mensen bellen.
Ben toen gaan testen. Ongeveer de helft van het aantal gesprekken komt aan op het toestel. Bij de overige helft gaat bij de beller de telefoon wel over, maar mijn iPhone ontvangt niets. De beller gaat uiteindelijk naar voicemail. Ook is het niet mogelijk om nog data te gebruiken over 4G. Omdat het aan het toestel leek te liggen het volgende geprobeerd:
- netwerk reset
- sim erin, eruit, erin
- restarten
- telefoon compleet opnieuw geinstalleerd (!) en backup teruggezet via iCloud
- telefoon nog een keer opnieuw geinstalleerd met standaard Apple instellingen
Veel drastischer kan denk ik niet en nog steeds geen inkomende gesprekken. Uiteindelijk heb ik 4G uitgezet. Dat had niet meteen effect, maar wel na een herstart. Gesprekken komen dan weer gewoon binnen, data werkt ook maar alleen op 3G. Zet ik 4G aan dan wordt er ook geen 4G meer opgepikt.
Als ik echter naar de zolderetage loop krijg ik wel weer 4G. Bovendien werkt data dan en kan ik zonder problemen gebeld worden. Ik denk dat hier een andere mast wordt opgepakt. Omdat ik er toch al zoveel tijd in had gestopt, heb ik hetzelfde geprobeerd met de telefoon van mijn partner (iPhone 5). Precies hetzelfde probleem! In huis geen 4G, op zolder geen enkel probleem.
Aangezien ik hier al maanden 4G in huis zonder problemen heb (en volle bak: 5 bolletjes - in overeenstemming met dekkingskaart) dat het lijkt het alsof er een mast in de buurt overbelast/overleden is.
Ik hoop dat dit voldoende experimenteren en informatie voor jullie is om zsm een monteur deze kant op te sturen, nu heb ik of geen 4G meer of ik mis alle gesprekken.