Afgelopen periode ben ik van de consumenten die voor een aangename verrassing kwant te staan. Namelijk kosten buiten de bundel. Ik was me van geen kwaad bewust, totdat het spreekwoordelijke kwartje viel. Ik had een klantenservice nummer gebeld met een 00800 nummer.
Een nummer waarvan ik dacht dat het gelijk stond aan het bekende 0800 nummer. Alleen bleek dit nummer maar liefs €0,25 per minuut te kosten bij Vodafone. Conform de voorwaardes is het terecht, maar de vraag blijft of het w(m)enselijk is en eerlijke kosten zijn en of we dit als klanten wel willen.
Dit is iets anders dan moeten betalen conform de voorwaardes, want deze kunnen, onder druk van klanten, net zo snel worden aangepast door de directie, als toen ze gemaakt werden. Vandaar de opening van deze conversatie, om de normale dialoog aan te gaan onder Vodafone klanten.
Maar eerst wat belangrijke achtergrond over het 00800 nummer:
Het +800, 00800 of UIFN nummer genoemd.
00800 nummers worden officieel Universal International Freephone Numbers, ofwel UIFN, genoemd. Deze nummers zijn internationaal en om ze te kunnen bellen moet u eerst het internationale uitbelnummer van uw eigen land bellen. In Nederland is dat 00 (zo belt u vanuit Nederland naar België met 00 32), vandaar dat deze nummers hier vaak 00800 nummers genoemd worden. In sommige landen is het internationale uitbelnummer echter afwijkend, zoals 990 voor Finland, om die reden staan UIFN nummers internationaal bekend als +800 nummers, waarbij het plusteken laat zien dat dit nummer een internationaal prefix heeft.
Met 00800 nummers, is een bedrijf wereldwijd bereikbaar op één enkel gratis telefoonnummer. De klanten kunnen het internationale gratis servicenummer altijd kosteloos bellen en het bedrijf kan hun telefoontjes aannemen op het vaste of mobiele nummer van zijn keuze, waar dan ook ter wereld. Het bedrijf in kwestie betaald de gesprekskosten van de beller. De hoogte van deze kosten, welke het bedrijf achter het 00800 nummer moet betalen is afhankelijk van het land waaruit de beller (u/ik) belt.
Voorgenoemde word ook vaak door bedrijven gebuikt als marketing doeleinden, zodat ze kosteloos, servicegerichter en laagdrempelig te bereiken zijn voor hun klanten.
Waarschuwing vooraf aan het gesprek zoals bij een 0900 nummer
Als men dit nummer belt, krijgt men geen (voor) waarschuwing te horen, dat dit nummer toch bel kosten/buiten bundel kosten met zich mee zou/kan brengen. Mensen die niet alle Algemeene voorwaardes lezen/onthouden komen er pas later achter dat het gratis gepresenteerde nummer, toch niet gratis bleek te zijn. Ook is het niet zo dat je de kosten tot aan de grens uit je bundel zou betalen en daarna niets meer, omdat de houder van het nummer ook betaald voor jou gespreksduur. Het nummer valt dus altijd buiten je bundel(s) en komen dus gewoon bovenop de vaste kosten.
Uniformiteit tussen Vodafone en Ziggo
Als men het 00800 nummer belt met een vaste lijn van Ziggo dan is dit nummer wel kosteloos te bellen. Bel je dit zelfde nummer nu met Vodafone mobiel, dan is het niet gratis. Ondanks dat Vodafone en Ziggo samen zijn gegaan, is er op het gebied van dit nummer geen “uniformiteit”.
En als laatste:
Uitspraak Europesche hof van 1 juli 2017
Vanaf 1 juli 2017 is er een verandering geweest in kosten klantenservice nummers. (Verandering in de tariefregels voor klantenservicenummers
De tariefregels veranderden als gevolg van een uitspraak van het Europese Hof. Deze vond dat klantenservice een essentieel onderdeel is van een product of een dienst. Een klant die een product of een dienst koopt, koopt daarmee ook toegang tot de klantenservice. Voor een klantenservice mag u dus geen extra kosten in rekening worden gebracht.) Het “gratis” 00800 nummer is een klantenservice nummer welke al betaald word door de beheerder van dat nummer en conform deze uitspraak niet (extra) financieel zou mogen worden belast. Daarom zitten alle 088 nummers ook voortaan in de belbundels. Zowel vast, als mobiel.
A Fijn u snapt zelf wel dat ik pleit voor het gratis maken van bellen naar 00800 nummer. Net zoals dit is bij het gebruik van een vaste lijn, of bij het 0800 nummer het geval is. Dit zorgt mede ook voor uniformiteit in belkosten belasting tussen Ziggo en Vodafone, nu ze zijn samengevoegd. Ook de uitspraak van het Europesche hof zou hiermee worden nageleefd.
Persoonlijk vind ik ook eerlijkheidshalve discutabel als men weet dat de houder van het 00800 nummer betaald per minuut voor jou gespreksduur, de provider van de beller, ook nog eens een bedrag per minuut bij de beller in rekening belt. Je kunt daardoor een gevoel oproepen van 2x betalen voor 1 gesprek.
En ja juridische heeft Vodafone gelijk. Het staat in de voorwaarde en mag worden doorbelast voor €0,25 per minuut. En ja, het totale bedrag is vaak ook te klein om naar de geschillencommissie te stappen, die al €50,- entree geld vraagt of het veelvoudige bij een gerechtelijke procedure, met conclusie dat de voorwaardes lijdend zijn, omdat het is overeengekomen na de uitspraak van het Europesche hof.
En misschien heeft de tijd aan dit verhaal al meer gekost, dan het bedrag wat Vodafone in rekening bracht. Wie zal het zeggen?
Neemt niet weg dat ik dit dialoog op gang wil brengen over het tarief van bellen naar een 00800 nummer via het vodafone netwerk, en hoop ook dat (als ze het durven: nodig ik de directie van vodafone (desnoods via een pseudoniem persoon) van harte uit om) zich ook meng(t)en in dit dialoog. Het dialoog mag fel en scherp zijn, maar hopelijk wel een dialoog met respect voor elkaars mening en inhoud. Anders liever niet reageren!
Svp: Vergeet zeker de pol niet in te vullen. Want veel dezelfde stemmers, kunnen een wijziging bewerkstelligen. Je stem niet laten horen is een gemiste kans in deze, met een goedkeuring in het huidige tarief voor bellen naar 00800 nummer.