Ten eerste ben ik blij dat
YannickBakker heeft gereageerd. Dank daarvoor. Ook ben ik blij dat Vodafone graag transparant wil zijn over de kosten. Ik blijf ook benadrukken dat de tarief voorwaarde helder zijn. Dat is het issue nu in deze discussie.
Het klopt dat het 00800 nummer in een grijs gebied zit. Neemt niet weg dat de houder van het nummer (waar de houder ook ter wereld zit) variabele kosten moet betalen, afhankelijk van waaruit zijn beller belt. Als de houder in Nederland zit, en de beller ook in nederland is zijn de kosten voor deze houder goedkoper dan voor zijn Belgische beller.
De betaalstructuur van een 00800 nummer is wezenloos anders dan bellen naar normale buitenlands nummer. Dan betaal ik alle kosten (ook buiten mijn bundel) en de ontvanger niets.
Als ik dit nu transparant door trek voor het 00800 nummer dan betaal ik €0,25 per/min en de ontvanger van mijn belletje betaald een variabel X bedrag afhankelijk vanwaar ik bel.
Nu een praktijk voorbeeld:Stel nu voor dat de houder van het 00800 en 0800 en 040 (via telefoniste), klantenservice Philips Eindhoven is. Dan betaal ik met het 00800 €0,25 en Philips betaald een X bedrag. Zou ik rechtstreeks Philips bellen via 040- xxxxxxxxxx dan betaal ik vanuit mijn bundel en Philips betaald niks. Ik heb dan dus geen kosten buiten mijn bundel. Nu met het 00800 nummer is dit wel het geval. Zou ik Philips bellen via het 0800 nummer dan betaal ik niks, ook niet vanuit mijn bundel en Philips een variabel X bedrag.
040 Is een normaal nummer zoals iedereen die heeft. 0800 en 00800 zijn servicenummers.
Dan de aanhaling/verwijzing Ziggo/Vodafone.In eerste instantie rekende Ziggo ook kosten voor het 00800 nummer. Ik heb daar destijds ook verweer tegen gevoerd. (
let op: ik zeg niet dat het door mijn verweer is gewijzigd) Op een bepaald moment heeft Ziggo besloten om het 00800 nummer te belasten met het 0 tarief/binnen bundel. Als klant ben er dus eigenlijk ook stomweg vanuit gegaan (zonder na te denken) dat dit nummer ook door Vodafone als 0 tarief / binnen bundel tarief werd gezien. Zeker omdat Ziggo/Vodafone de laatste tijd via reclames, account samenvoeging, extra voordelen, etc, het samengaan dusdanig gestalte heeft gegeven, dat dit voor mij een logische gedachten leek, welke nu niet logische blijkt te zijn. Alles word nog eens extra versterkt omdat het nummer heel snel geassocieerd word met het 0800 nummer en denken veel bellers en houders van het 00800 nummer dat het met betrekking tot de kosten inderdaad gratis is. Zo word het ook door veel bedrijven uitgegeven als
servicenummer/klanten servicenummer ( Ik heb deze woorden niet voor niks dik gedrukt, ik kom daar direct nog op terug)
Energieboy schreef:Als ik kijk naar mijn tarieven lijst dan betaal ik BUITEN mijn bundel 0,25 per minuut. (https://www.vodafone.nl/_assets/downloads/tarieven/actueel/tarievenoverzicht_vodafone_red.pdf) Dus vallen de kosten wel degelijk in de lijn van de normale kosten. En daarnaast denk ik dat dit niet een nummer is voor de normale kosten.
Laat ik voorop stellen dat ik nooit buiten mijn bundel kom. Deze tarieven heb ik dus niet paraat en zou ik moeten opzoeken. Maar stel dat wat
Energieboy zegt klopt. Dan betaal je ook €0,25 buiten de bundel. Ik zelf schat in dat dit 00800 geen winstgevend of verliesgevend nummer is voor providers.
Waarom dit bijzondere nummer niet in de bundel laten vallen? Is de bundel op, dan is er namelijk ook niks aan de hand,
De prijs is immers het zelfde als iemand zijn bundel op is. Dan valt de betaling voor dit 00800 nummer niet op en was deze discussie er niet geweest. Hij valt nu op, omdat ik in een keer zag dat er kosten buiten mijn bundel was, terwijl ik nog veel bundel minuten had.
Energieboy schreef:Daarnaast ga ik er vanuit dat Vodafone, en meerdere providers, wel weten wat wel en niet mag.
Hier kan ik heel kort over zijn. Dat kun je niet altijd zo stellen, als je de diverse jurisprudentie leest tussen klant en provider. Tevens werd al aangegeven dat deze discussie een grijs gebied is. Zoals aangegeven zijn er ook providers (Ziggo) welke het 00800 nummer met een 0 tarief doorbelasten. De wet is recht, de uitvoeringen verschillend. Dat zegt al genoeg.
Energieboy schreef:Ik heb het gelezen en kom in het hele stuk niets tegen over 00800 nummers. Het gaat hier over een Duits nummer en misschien is dit te vergelijken, maar dat weet ik niet.
Dat heb je goed opgemerkt
Energieboy . Het gaat over een Duits bedrijf. Echter omdat dit bedrijf heeft door geprocedeerd tot aan het Europesche hof, geld de uitspraak voor alle lidstaten van de Europesche Unie en kunnen alle inwoners van deze Unie zogeheten “rechten aan de uitspraak/jurispondentie” ontlenen. De ACM heeft daarom ook alle Nederlandse telecom providers opdracht gegeven per 1 juli 2017 de tarieven voor
klantenservice nummers te wijzigen zodat deze in lijn lopen met deze uitspraak. Daarbij geeft de ACM te kennen, dat als er geld word gevraagd voor een klantenservicenummer, dat je dit dan ook moet melden vooraf aan het gesprek, zodat de klant weet, dat er kosten zijn aan dit nummer. Dat is iets wat ik dan ook bij dit nummer mis.
Echter zitten er aan jurisprudentie ook altijd grijzen interpretatie verschillen. Helaas geeft
@YannickBakker daar geen standpunt over in. Iets wat ik op zich zelf niet raar vind, omdat dit op een andere manier kan worden uitgelegd of gebruikt, gezien de functie van deze medewerker. Ik ben klant, heb geen dispuut of juridische procedure lopen met Vodafone, dus is dat wat makkelijker reageren. Maar als niemand iets zegt dan............. veranderd er zeker niks en word er ook niet over gesproken. Als ik dan dit lees:
YannickBakker schreef:Dit alles neemt niet weg dat het een wat kromme (en oude) situatie is. Een situatie die al jaren onveranderd is en waar weinig verkeer op te zien is. Een situatie die niet snel opvalt binnen al het telecomgeweld. Vodafone is transparant over de kosten. Is de situatie wenselijk? Goed dat je de vraag stelt. Hier is de discussie in ieder geval aangewakkerd. Mocht er binnenkort wat veranderen, dan zal ik hier een reactie plaatsen of je een bericht sturen via het forum (als dat kan).
Geeft het een sprankje hoop op verandering met betrekking tot tarieven bij 00800 nummer. Er word nu intern over gesproken en dat heb ik in ieder geval al bereikt. Maar ik blijf nog steeds benadrukken dat de situatie op dit moment het volgende is met betrekking tot 00800 nummers:
Het 00800 nummer is niet gelijk aan 0800 nummer. Ondanks dat bedrijven melden dat hun 00800 gratis is, klopt dit niet altijd en is dit provider afhankelijk. Vodafone rekent voor dit nummer €0,25 per minuut en zit ook niet in de bundel. Tevens krijgt men ook geen waarschuwing vooraf aan de aansluiting, dat dit nummer kosten met zich zou meebrengen. Providers berekenen hun eigen tarieven. Het advies blijft om de tarief voorwaarde van uw eigen provider na te kijken, alvoort je dit nummer belt.