1
Vraag
2
Reageer en help mee
Anoop

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

kosten in het buitenland hoe kan dat?

Hallo,

Ik heb sinds kort vodafone red together. Paar dagen later ben ik in het buitenland.

Ondanks dat ik DATA uit heb staan en alle buitenland opties uit heb staan worden er toch kosten berekend. 

Januari was dit al ruim12 euro extra in 2 weken en nu in februari zie ik de teller ook weer lopen. Ik ben nog 2 maanden in het buitenland maar begin er toch wel zenuwachtig van te worden.

 

Ook wil ik de buitenland kosten van 60,50 naar 0 euro instellen zodat ik zeker weet dat ik geen kosten maak.

Ook heb ik geen enkele keer de telefoon opgenomen, Wel ontvang ik sms vanwege het gebruik van MFA.

Waarom worden er kosten berekend?

5 Reacties 5
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Anoop 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Erg vervelend dat je kosten maakt en er zeker van bent alle data uit te hebben gezet. Ik loop graag even je vragen door en begin even onderaan, deze weet ik uit mijn hoofd. Het is niet mogelijk om je vakantiebudget nog lager te zetten dan die 60,50 euro. Wel hoger, wat je misschien wel hebt gezien, maar lager is dus niet mogelijk, ook niet maar de 0,00 euro. Waarom daarvoor is gekozen bij Vodafone, geen idee. 

En dan, om kosten te besparen, als er toch data gebruikt is, zou ik Blox Beperkt Internet aanzetten. Mocht je door je data heen zijn dan vervalt de snelheid van je data abonnement en kan je met een lagere snelheid gratis verder internetten. Het is dan niet zo snel, maar je kan nog wel op whatsapp of mail controleren, al kan het soms wel erg traag zijn (internetsnelheid gaat dan naar 64 kbps). Buiten de EU is deze bundel overigens NIET geldig! Dit kan je in je My Vodafone aanzetten door te klikken op PRODUCTEN, kies het mobiele nummer, en dan klik je op BUNDELS en daar kan je deze bundel aan- of uitzetten.

Ik heb mij laten vertellen dat je je data bundel niet meer uit kunt zetten omdat deze ook te gebruiken moet zijn binnen de EU, volgens de nu wettelijke regels. Je kan alleen je bundel uitzetten door, zoals je zelf al hebt aangegeven, in je telefoon DATA en ROAMING uit te zetten. Alleen data zal niet helpen, je moet echt ook ROAMING uitzetten! Wil je dan toch gebruik maken, of een buitenland bundel aanschaffen, bekijk dan eens de Vodafone buitenlandbundels! (Soms kan het zijn dat je verbind met het maritieme netwerk. Dit netwerk is het satalietnetwerk en vind je op open water, in de bergen etc. Dit netwerk valt niet onder roaming.)

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Vodafone kan dus op dit moment geen blokkade aanbrengen, dit moet je zelf doen in je telefoon. Waarom er wel kosten worden berekend kan zijn dat je boven je databundel bent uitgekomen en dan moet je natuurlijk betalen voor wat je op dat moment hebt gebruikt, tot aan die 60,50 euro. 

Anoop
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor je reactie, Ik zit momenteel in Suriname.

Ik heb internet data op de telefoon UIT staan

in vodafone heb ik alle buitenland opties UIT staan, blox staat ook UIT.

Roaming staat wel aan want ik wil wel kunnen zien wie mij probeerd te bellen en ik moet ook sms kunnen ontvangen.

 

Dus internet, bellen naar... en sms versturen is voor mij niet nodig.

Ik moet wel sms kunnen ontvangen. Voor sms ontvangen moet toch roaming aan staan? Anders wordt je niet geconnect met je telefoonnetwerk?

 

Momenteel heb ik 4 dagen mijn simkaart uitgeschakeld, alleen dat is de bedoeling niet en niet de manier om onverwachtte kosten te drukken.

 

Hopelijk kunt u verder helpen

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Het klopt, als je maar iets wil ontvangen dan moet je Roaming aan hebben staan. Ik zou dan zo ie zo BloX Beperkt Internet aanzetten, dan voorkom je hoge kosten. 

Een toestel zal altijd op de achtergrond data gebruiken. Je zou dan eigenlijk alle apps uit moeten zetten, die ook gebruik mogen maken van je databundel en dus via internet informatie op moet halen. Een klok op je scherm kan bv al om data vragen. Hoe dit in te stellen kan je beter even via Google zoeken want er zijn zoveel verschillende toestellen, kan je zo 123 niet melden welke instellingen je dan moet aanpassen.  

Maar je moet er dus rekening mee houden dat je altijd data gebruikt. Bij een iPhone kan je apps uitzetten om die data te gebruiken op de achtergrond. Dat zal bij elk toestel wel zo zijn om aan te passen. 

Anoop
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ik begrijp wat jullie zeggen.

Zover ik weet werkt BLOX toch niet buiten de EU?

en als ik DATA uitzet op mijn telefoon dan kan ik niet meer internetten, hoe kunnen apps dan wel gebruik maken van Internet?

Geen enkele app werkt mij mij als ik DATA uitzet.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Voor meer info over kosten, zie deze topic:
https://community.vodafone.nl/t5/Tips-van-Vodafone/Red-Together-in-het-buitenland/ba-p/209819

Als het goed is dan zou dat wel uit moeten zijn. Maar ik zelf weet niet alles van alle toestellen. Misschien dat je anders beter even kan bellen met de klantenservice van Vodafone. Die kunnen met je mee kijken en vanuit het buitenland kan je gratis bellen, of een chat starten via de website

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic