1
Vraag
2
Reacties
rvdp66

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Whatsapp overlast, of soms gebeld door vreemde mensen die denken dat ik iemand anders ben

Het komt soms voor dat ik benaderd wordt via Whatsapp, net als gisteravond, dat ik via whatsapp audio werd lastig gevallen door twee telefoonnummers tegelijk via een Groep call. Of dan weer een bericht, of dan weer door gewoon te worden gebeld.

Wat kan ik hier nu het beste tegen doen? Ik probeer zoveel mogelijk niet te reageren, en te blokkeren, maar zie liever een andere oplossing. Ik vrees dat mijn nummer ooit van iemand anders is geweest in het verleden. Ik kan wel weer een ander nummer nemen maar dat geeft ook geen garantie dat ik niet weer een ooit gebruikt nummer krijg, bij het gebrek aan unieke telefoonnummers.  Ik heb al aardig wat mensen geblokkeerd, maar zie liever nog een andere oplossing. Iemand tips hoe hier mee om te gaan? De nummers  die contact zoeken zijn wel gewoon in beeld, dus niet anomiem.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @rvdp66 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Jeetje, dit is wel heel erg vervelend en begrijpelijk dat je hier een oplossing voor wenst. De oplossing is elke keer het nummer laten blokkeren via Whatsapp en op die manier hopen dat het op een gegeven moment stopt en dat je er dan klaar mee bent. Maar als je door verschillende nummer gebeld bent en daar problemen mee hebt, dan zou ik toch vragen, zeker als je daar geen probleem mee hebt, aan Vodafone voor een nieuw 06 nummer. Want dan blijf je maar deleten en jezelf in stress brengen om niet te moeten opnemen en/of bang bent dat je iets opneemt wat je niet wil. 

Vragen aan Whatsapp heeft denk ik ook niet zoveel zin want die zullen waarschijnlijk ook zeggen dat als je in een contactenlijst van iemand anders voorkomt, dan kunnen ze je altijd een bericht sturen. En als dit nu net een nummer was van iemand die gekke dingen deed, dan zit jij er maar mooi mee. Mijn tip is om elke keer maar de deleten en te blokkeren, maar als je er echt gek van begint te worden dan zou ik aan Vodafone vragen of je een ander nummer kan krijgen. Het is goed dat je het hier even laat weten, dan weet Vodafone van het probleem.

Succes in ieder geval en er zijn hier ook Vodafone medewerkers die langs komen en je bericht lezen, die zullen ook wel antwoord geven nog. 

Bekijk in context

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Je kan zeker wel audio gesprekken uitzetten via Whatsapp.
Tenminste, ik weet hoe het moet via een iPhone. Ga naar je instellingen app en scroll helemaal naar beneden en klik daar op Whatsapp. Kies daarna op Microfoon en/of Camera op UIT en ze kunnen je niet meer bellen via Whatsapp. Uiteraard krijg je nog wel een melding binnen dat ze je willen bellen, maar je kan niets dus is het snel over.

Of dit op een Android toestel ook zit, dat weet ik niet. Maar via de iPhone kan je het uitzetten, heb ik ook gedaan 🙂

Bekijk in context

9 Reacties 9
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @rvdp66 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Jeetje, dit is wel heel erg vervelend en begrijpelijk dat je hier een oplossing voor wenst. De oplossing is elke keer het nummer laten blokkeren via Whatsapp en op die manier hopen dat het op een gegeven moment stopt en dat je er dan klaar mee bent. Maar als je door verschillende nummer gebeld bent en daar problemen mee hebt, dan zou ik toch vragen, zeker als je daar geen probleem mee hebt, aan Vodafone voor een nieuw 06 nummer. Want dan blijf je maar deleten en jezelf in stress brengen om niet te moeten opnemen en/of bang bent dat je iets opneemt wat je niet wil. 

Vragen aan Whatsapp heeft denk ik ook niet zoveel zin want die zullen waarschijnlijk ook zeggen dat als je in een contactenlijst van iemand anders voorkomt, dan kunnen ze je altijd een bericht sturen. En als dit nu net een nummer was van iemand die gekke dingen deed, dan zit jij er maar mooi mee. Mijn tip is om elke keer maar de deleten en te blokkeren, maar als je er echt gek van begint te worden dan zou ik aan Vodafone vragen of je een ander nummer kan krijgen. Het is goed dat je het hier even laat weten, dan weet Vodafone van het probleem.

Succes in ieder geval en er zijn hier ook Vodafone medewerkers die langs komen en je bericht lezen, die zullen ook wel antwoord geven nog. 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @rvdp66
Een warm welkom op de Vodafone Community. 

Poeh, jeetje! Wat een vervelende situatie zeg. Ik kan mij voorstellen dat je hier helemaal niet op zit te wachten en wilt dat deze vervelende telefoontjes via Whatsapp stoppen.

Allereerst is wat je doet al ontzettend goed, namelijk zoveel mogelijk niet reageren en de nummers blokkeren. Het lastige hierbij is ook dat het geen ''normale'' oproepen zijn, maar de gesprekken binnenkomen via Whatsapp. Indien het om ''normale'' binnenkomende oproepen zou gaan, dan zouden wij een onderzoek kunnen starten wegens telefonische overlast.

Mochten de gesprekken blijven aanhouden ondanks het niet reageren en blokkeren van de nummers, dan zou je kunnen overwegen om te kiezen voor een ander mobiel nummer. Meer informatie hierover vind je op deze pagina. Ik hoop van harte dat het probleem niet blijft aanhouden en het niet zover hoeft te komen dat het aanvragen van een ander nummer noodzakelijk is.

rvdp66
topicstarter
Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Het is niet alleen Whatsapp. Gebeurde ook weleens via een normale oproep. Dan reageerde ik ook meestal en gaf aan dat men verkeerd zat. Een verkeerd nummer kiezen kan natuurlijk ook een keer gebeuren. Het hoeft niet altijd overlast te zijn, of iemand die overlast wil bezorgen. Ik blokkeer dergelijke nummers wel meestal gelijk. Op Whatsapp ook. Audio gesprekken via whatsapp heb ik nooit eerder meegemaakt overigens. Was nog knap lastig om het te stoppen ook, omdat het een groepsaanvraag was.  Eigenlijk zou je audio gesprekken moeten kunnen uitzetten via Whatsapp, maar dat kan niet. Ik hou het verder in de gaten hoe het verloopt. Een ander nummer is een optie, maar dat geeft ook weer extra gedoe.  En kosten. Maar goed die afweging moet ik zelf maken. Dank voor de reactie(s).

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Je kan zeker wel audio gesprekken uitzetten via Whatsapp.
Tenminste, ik weet hoe het moet via een iPhone. Ga naar je instellingen app en scroll helemaal naar beneden en klik daar op Whatsapp. Kies daarna op Microfoon en/of Camera op UIT en ze kunnen je niet meer bellen via Whatsapp. Uiteraard krijg je nog wel een melding binnen dat ze je willen bellen, maar je kan niets dus is het snel over.

Of dit op een Android toestel ook zit, dat weet ik niet. Maar via de iPhone kan je het uitzetten, heb ik ook gedaan 🙂

rvdp66
topicstarter
Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ok, had even snel op google gekeken gisteren en daar kwam ik tegen dat het niet mogelijk was, maar blijkbaar te snel geoordeeld:-) Ik heb een Iphone, dus heb de door jouw genoemde instellingen ook uitgezet. Dank!

Ik zie ook geen weiger optie van dergelijke aanroepen(en gisteren dus van twee nummers, via groep), het lijkt net of je alleen maar kan aannemen. Zie er geen knop voor om het te verbreken, ja door naar boven te swipen dacht ik dat de oproep stopt. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Bij Android kan dit via instellingen - Apps-  Whatsapp - Machtigingen @Energieboy 🙂 
Ik heb ook even gezocht op dit onderwerp en lees niets over het weigeren van een oproep (groep).
Maar ik lees wel dat je dit kunt beperken @rvdp66

De optie om groepsgesprekken te weigeren is te vinden onder het instellingen-scherm in de app. Vervolgens tik je op ‘Account’, ‘Privacy’ en daarna ‘Groepen’. Hier tref je drie opties aan: ‘Iedereen’, ‘Mijn contacten’ en ‘Mijn contacten behalve’. Door ‘Mijn contacten’ te kiezen, weiger je op voorhand iedereen die jij niet in je contactenlijst hebt opgenomen. Met de optie ‘Mijn contacten behalve’ kan je ook binnen jouw contactenlijst specifieke personen weigeren
 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Heb geen whatsapp meer, dus zou niet weten of het ook in de app kan.
Maar gelukkig weet Steven het wel, bedankt!

rvdp66
topicstarter
Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dank:-) Zo had ik het inmiddels al ingesteld. Alleen heb ik de betreffende nummers ook opgenomen met een vreemde naam in mijn contacten, en ze vervolgens geblokkeerd. Zodat ik de nummers nog zichtbaar heb die mij hebben gebeld, al heb ik ze ook onder whatsapp onder geblokkeerde nummer staan. Dus eigenlijk kan ik ze net zo goed onder mijn contacten van mijn telefoon weghalen.  Dank voor de reactie, altijd goed om nog eens naar instellingen te kijken. Zeker de instellingen waar je anders nauwelijks komt.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Heel graag gedaan @rvdp66
Als het alleen via Whatsapp voorkomt, kun je ze het beste blokkeren via Whatsapp in plaats van ook nog toevoegen aan de contacten in je telefoon.
Helaas werkt dit niet samen. 

Zeker fijn om dit ook eens te bespreken. Hierdoor leren we allemaal weer wat bij over Whatsapp en contacten. Mocht iemand dit issue ook hebben, dan kunnen we naar dit topic verwijzen.
 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic