1
Vraag
2
Reageer en help mee
Vulpes

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Valse afschrijvingen prepaid tegoed

Sinds enkele weken worden er regelmatig, zelfs midden in de nacht terwijl ik lig te slapen flinke bedragen afgeschreven van mijn pre-paid tegoed. Wie kan mij uitleggen hoe dit kan en wie hiervoor verantwoordelijk is.

Screenshot_20220403-233626.png

 en nu zag ik in myvodafone, zonder sms- bericht, dat er weer geld af was. Graag snel antwoord want het geld raakt op.

4 Reacties 4
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Vulpes 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Vervelend dat er bedragen worden afgeschreven, terwijl je van niets weet. Maar om nu gelijk te melden dat het valse afschrijvingen zijn. Heb je zelf je toestel al eens gecontroleerd? Ligt je toestel misschien net buiten het WiFi bereik en pakt daarom het toestel data gebruik van Vodafone? Of het je je toestel uitgezet van mobiel gebruik? Heb je al eens een test gedaan met het uitzetten van je toestel of hem te zetten op vliegtuigmodus, als je slaapt?

Een toestel gebruikt altijd data op de achtergrond en als je prepaid hebt, kan dit soms knap lastig zijn. Controleer deze eerst en kijk ook eens in je toestel waar deze data aan gebruikt. Kan dit niet met je toestel, download dan een app om dit te controleren. 

Het vervelende is dat Vodafone alleen kan inzien dat er geld is afgeschreven. Hoeveel aan bellen en hoeveel aan data. Maar ze kunnen je niet vertellen waaraan deze kosten zijn gemaakt omdat dit AVG (privacy gebonden) informatie is. Ook al gaat het om je eigen nummer, Vodafone mag/kan dit niet inzien. Dus ze kunnen je beamen dat er geld is afgeschreven maar meer ook niet. Daarom is zelf onderzoek erg belangrijk om te doen, zoals boven beschreven. 

Vulpes
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Als ik onderstaande instelling heb, kunnen er toch geen data in rekening worden gebracht.

Screenshot_20220405-102207.png

Hoe kan het dan dat er nog steeds bedragen verdwijnen. Ik heb nu nog maar €7,22 tegoed. 

Jullie kunnen wel zien voor hoeveel wordt gebeld en hoeveel voor data? Geef die dan maar door.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hi @Vulpes 
Als eerst, er is geen jullie. Ik ben NIET werkzaam bij Vodafone, dus ik kan al helemaal niets met het systeem en je gegevens. Daar zijn Vodafone medewerkers voor en die kan je het best bereiken via de klantenservice door te bellen of een chat te starten. Deze mensen kunnen wel zien hoeveel eraf is gehaald, maar niet aan wie of aan welke data. Dat zijn nu eenmaal AVG wetten en daar moet Vodafone zich aan houden. Uitbellen kan je zien in je telefoon, net zoals de data, die is gebruikt. 

Er staat op het plaatje wel dat als je app's open hebt staan, dat deze data kunnen gebruiken. Ik weet niet of je iets open hebt staan als je gaat slapen? Heb je al een test uitgevoerd met het in vliegtuig modes plaatsen en/of uitzetten van je mobiel. Het klinkt gek maar dit zijn tests om te kunnen zien wat er gebruikt is aan data en als je geen mogelijkheid hebt om in te zien welke app data gebruikt, download dan een app vanuit de Google Play store of de App Store van Apple. Dan kan je zien wie er nu data verbruikt!

Daarnaast is het ook mogelijk dat er data overdag is gebruikt, die in de avond pas worden afgesloten. Denk aan app's die je aan hebt gelaten op de achtergrond en pas later uitzet. Als zo'n app data gebruikt, dan zal dat pas worden afgeschreven op het moment dat de app uit is. Ik heb zelf geen Android maar is databesparing niet iets anders je volledige data stoppen? Bij een iPhone is het data uitzetten, of aan. Maar besparing, ken ik niet echt. 

Vulpes
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank je wel voor het antwoord. Ik denk dat een bezoekje aan een vodafone-winkel nodig is om de instellingen eens na te lopen. En de vliegtuigstand aan te zetten als ik slaap ga ik zeker uitproberen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic