1
Vraag
2
Reageer en help mee
AV123

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Onverklaarbaar dataverbruik

Vanochtend heeft mijn telefoon in een zeer korte tijd 4.91 gb data verbruikt (bijna alle data van de maand). Ik had mijn telefoon op dat moment niet in gebruikt. Ik heb alle instellingen nagelopen (automatisch updaten apps via mobiele gegevens etc.) en alles is in orde. Mijn apps zelf hebben amper 1 gb verbruikt. Ik heb contact gehad met vodafone, maar zij kunnen vanwege privacy niet inzien waar de data aan op is gegaan. Ik heb my data manager in middels gedownload maar kan hier nu ook nog niets geks in zien. 

 

Heeft iemand dit eerder gehad en wat was de verklaring? 

13 Reacties 13
Spara

Raadgever
  • 76Posts
  • 14Oplossingen
  • 39Likes

Welke telefoon heb je?

AV123
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Samsung a52

Spara

Raadgever
  • 76Posts
  • 14Oplossingen
  • 39Likes

Ah, dan kun je bij Instellingen > Verbindingen > Gegevensgebruik > Gebruik mobiele gegevens kijken welke app data heeft verbruikt 🙂

 

Kijk ook voor de zekerheid of je telefoon een update heeft gedaan, dit kun je controleren bij Instellingen > Software-update en dan onder Laatste update staat de datum waarop de laatste update is geïnstalleerd. 

AV123
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Heb ik allemaal al gecontroleerd. Het is niet te herleiden naar een bepaalde app. Al mijn apps bij elkaar hebben nog geen 1 gb verbruikt. Laatste software update was 28-07. Ik heb niets staan op automatisch updaten of downloaden als ik niet op de wifi zit. Er staat bij gegevensverbruik wel dat de 5gb verbruikt is, maar de apps die eronder staan zijn opgeteld geen 5 gb. 

Spara

Raadgever
  • 76Posts
  • 14Oplossingen
  • 39Likes

Hmm, dan lijkt het wel een beetje op dit topic:

https://community.vodafone.nl/t5/Diensten/plotseling-1-2gb-gebruikt-in-frankrijk-zonder-dat-te-zien-...

 

Alleen, als zowel je Vodafone als de telefoon aangeven dat de data verbruikt is, dan zal die data ook echt verbruikt zijn. Wellicht zit er iets niet goed in de software van Samsung? Wellicht dat Samsung meer inzicht kan bieden. Ook zij kunnen niet zien welke app of wat de data verbruikt heeft, maar als er iets is met het monitoren van het data gebruik, dan weten zij daar wellicht wel meer over.

 

Ik heb zelf ook een Samsung, welke Android versie heb jij? En welke beveiligingsupdate heb je? Als ik alles bij elkaar op tel, dan komt het ook wel overeen met het aangegeven totaal.

 

Ps, kun je een screenshot posten van gegevens gebruik?

AV123
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Screenshot_20220802-183159_Software update.jpg

Screenshot_20220802-183129_Settings.jpg

 ik zit nu al een uur op de wifi en ik zie net dat er in 10 minuten weer bijna 1 gb is verbruikt via mobiele gegevens. Mijn wifi signaal is goed. Heb alle apps nagelopen. Zie hierbij screenshots

AV123
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb dus sinds vanmiddag de app my data manager en daar staat de verbuikte data níet. Het staat wel in my vodafone en in mijn telefoon maar dus niet in die app. Heb ik dus ook niet zoveel aan.

AV123
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

toen ik dit topic opende had ik even daarvoor contact met vodafone. Ik kreeg toen 3gb uit coulance. Daar was om 18:50 dit nog van over.

Screenshot_20220802-185050_My Vodafone.jpg

Spara

Raadgever
  • 76Posts
  • 14Oplossingen
  • 39Likes

Heel vreemd! Al valt me wel op 1 van de screenshots op dat je wifi verbinding erg slecht is. Wil je daarom eens controleren of automatisch schakelen naar mobiele data ingeschakeld staat?

Instellingen > WiFi > Druk dan op de 3 puntjes rechtsbovenin > Geavanceerd > Overschakelen naar mobiele gegevens.

Staat deze aan of uit? Als die op aan staat, zou dat zomaar de boosdoener kunnen zijn. Je blijft dan namelijk verbonden met wifi, maar je gebruikt data van je abonnement omdat je voor t fijne net te ver van je wifi punt af zit, volgens je telefoon.

 

Je zou ook nog kunnen controleren of het gebruik van wifi overeenkomt met het gebruik van de apps. Dit kun je controleren bij Instellingen > Verbindingen > Gegevensgebruik > Wifi Gegevensgebruik. Bij mij begint die cyclus alleen niet op de 1e van de maand, maar ik weet niet hoe dat bij jou zit.

 

Als daar in ieder geval een verschil zit tussen het totaal en alle apps los bij elkaar opgeteld (dat alle apps bij elkaar opgeteld meer is dan het totaal) dan betekent dat dat er data toch via 4g is gegaan, terwijl je telefoon het soort van als wifi zag. Vandaar dat het controleren van de instellingen overschakelen naar mobiele gegevens een goede is.

AV123
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wifi begint bij mij op 5-7 en is tm vandaag gebruik 12.9 gb. Dat klopt iig als ik de wifi data optel van de apps. 

 

Ik heb idd automatisch overschakelen naar 4g, maar dan is er

1. Nog steeds de datavreter nergens te vinden die in 10 min ruim 1 gb verbruikt terwijl ik mijn telefoon in de hand had (en constant wifi had).

 

2. Vanochtend zat ik sowieso op 4g toen ik in 3 uur tijd 5gb verbruikte. (Maar toen lag mijn telefoon gewoon op mijm bureau en heb ik deze niet gebruikt).

 

Ik heb altijd automatisch overschakelen naar 4g en ik heb dit nog nooit gehad. Ook niets veranderd recent. Ik ben niet op een andere locatie geweest o.i.d. 

Spara

Raadgever
  • 76Posts
  • 14Oplossingen
  • 39Likes

Sja, dan snap ik het ook niet eerlijk gezegd 🙈 Ik zou in ieder geval die overschakelen naar 4G uitzetten. En misschien kun je t op de Samsung community ook vragen?

https://eu.community.samsung.com/t5/nederlands/ct-p/nl

AV123
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik snap er ook niks meer van en ik ben echt niet onhandig met telefoons. Bedankt voor het meedenken in ieder geval. Ik zal eens bij samsung kijken 🙂

Spara

Raadgever
  • 76Posts
  • 14Oplossingen
  • 39Likes

Yes, succes in ieder geval! Mocht je daar antwoord krijgen, wil je het dan hier ook laten weten?

 

Overigens, ik heb dezelfde beveiligingsupdate en ik denk dat jij ook Android 12 hebt?

Ik heb zelf de beveiligingsupdate van juli sinds 13 juli, maar bij mij kloppen de totalen wel. Het enige verschil is dat ik een ander Samsung toestel heb. Dus het zal zeer waarschijnlijk niet aan de softwareupdate liggen.

 

Ik ben in ieder geval echt benieuwd hoe dit nu kan/kon gebeuren!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic