1
Vraag
2
Reacties
Ginovw

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Kosten in rekening gebracht sms'en vanuit Egypte

Goedendag,

Ik ben recent op vakantie geweest in Egypte en heb daar een aantal sms’jes naar Nederland gestuurd. Tot mijn verbazing blijkt nu dat er automatisch een bundel is geactiveerd voor sms-verkeer, waardoor ik aanzienlijk meer kosten heb gemaakt dan verwacht (4,13 Euro per dag dat ik heb ge-sms't). Ik was niet op de hoogte van deze bundel en heb hier ook geen melding of bevestiging van ontvangen.

Het is voor mij erg onduidelijk hoe deze bundel precies tot stand is gekomen. Ik ging er vanuit dat ik per verstuurde sms zou betalen, zoals normaal buiten de EU. Dat er ongemerkt een bundel is geactiveerd, zonder duidelijke toestemming of waarschuwing, voelt voor mij onterecht.

Ik heb inmiddels contact opgenomen met de klantenservice, maar ben nog op zoek naar advies of ervaringen van anderen. Heeft iemand dit ook meegemaakt? En is het bij iemand gelukt om via een coulanceregeling (gedeeltelijke) compensatie te krijgen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet, 

Gino

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3759Posts
  • 1155Oplossingen
  • 1231Likes

Hi @Ginovw 

Er is mij gevraagd om even mee te kijken in dit topic, aangezien er ook toch wel wat onduidelijkheid is of mobiele data nodig is bij het versturen van een SMS-bericht vanuit het buitenland. Om een SMS-bericht te versturen vanuit het buitenland hoeft roaming of mobiele data niet aan te staan. Er zijn geen specifieke instellingen vereist. Je kan dus gewoon (handmatig) verbinden met een mobiel netwerk in het buitenland en een SMS-bericht versturen.

In dit geval stond bij jou de Alles-in-1 Wereld bundel automatisch aan. Op deze pagina staat aangegeven dat deze bundel standaard aan staat en je betaalt op het moment dat de bundel wordt geactiveerd. Dit doen we uit veiligheid, want op het moment dat er sprake is van mobiele data in één van de aangegeven landen kunnen de kosten flink oplopen. 

Ook staat vermeld: '' Let op: Omdat de Alles in 1 Wereld bundel standaard aanstaat, betaal je € 5 per dag als je de bundel gebruikt. Het kan voordeliger zijn om de bundel uit te zetten, bijvoorbeeld als je een enkele sms op een dag verstuurt. Wil je de Alles in 1 Wereld (XL/XXL) Dagbundel helemaal niet gebruiken dan kun je deze uitzetten, bijvoorbeeld via My Vodafone. Dan gelden de standaard tarieven voor gebruik in het buitenland''

De informatie over deze bundel en de werking hiervan staat netjes aangegeven op de website. Ook dat het voordeliger kan zijn om deze bundel uit te schakelen als je een enkele SMS verstuurd.

Nu kan het natuurlijk eens gebeuren dat, ondanks dit op de website staat, je hier niet van op de hoogte was. Daarom heb ik gekeken of er inderdaad alleen SMS-berichten zijn verstuurd vanuit Egypte. Dit is niet het geval. Er is mobiel datagebruik geregistreerd op jouw simkaart op 19 april vanuit Egype. Het betreft 12 MB, waarvoor je zonder deze bundel € 2,50 per MB aan kosten had betaald. Had je de Alles-in-1 Wereld bundel zelf uitgezet in My Vodafone of per SMS, dan had je dus hogere kosten buiten de bundel gehad dan nu het geval is geweest. 

Bekijk in context

15 Reacties 15
Energieboy
Expert
Expert
  • 12631Posts
  • 3631Oplossingen
  • 3322Likes

Hoi @Ginovw 
Wat vervelend dat je deze ervaring hebt. In deze kan Vodafone het ook nooit goed doen. Als BloX Alles in 1 Wereld niet aan zou staan dan zijn mensen boos omdat ze teveel kosten hebben gemaakt en ik jou geval is het niet goed dat Vodafone dit aanzet omdat je zelf wel zo slim was om alleen een paar sms berichten te sturen. 

Dit is echt een lastig geval want Vodafone zet voor alle klanten de BloX Alles in 1 Wereld aan omdat veel mensen dus teveel kosten maakten en nu ze deze aan hebben gezet zijn mensen blij dat ze niet opeens een flinke rekening krijgen omdat ze hun telefoon aan hadden staan. In dit geval, Vodafone kan het nooit goed doen. Bij aanschaf van je abonnement staat deze BloX Alles in 1 Wereld aan, wil je dat niet dan kan je deze uitzetten. Om eerlijk te zijn, het is wel fijn want anders zijn er soms flinke kosten die je kan maken. 

Of Vodafone dit uit coulance gaat terug betalen, ik weet het niet, uiteraard hoop ik het voor je. Laten we hierop wachten tot iemand van Vodafone je komt helpen. 

Dennis
Community Moderator
Community Moderator
  • 58Posts
  • 33Oplossingen
  • 10Likes

Altijd schrikken wanneer je extra kosten krijgt in het buitenland @Ginovw. De bundel is zoals @Energieboy aangeeft standaard actief, dit om extreme kosten buiten de EU te voorkomen. We vergoeden kosten voor deze bundel niet ter compensatie.

Ginovw
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Dennis,

Ik vind het eerlijk gezegd een kort door de bocht reactie.

Je geeft aan: "dit om extreme kosten buiten de EU te voorkomen". Echter doordat de bundel standaard aanstaat, heb ik nu juist extra kosten gemaakt. Normaliter zouden mijn kosten 2,94 Euro zijn (14 sms'jes à 21 cent), echter omdat er een bundel is aangezet zonder mijn medeweten betaal ik 14,99 Euro. Dan slaat deze actie toch totaal de plank mis? Daarom het minste wat Vodafone zou kunnen doen, is met mij meedenken om tot een oplossing te komen. 

Groet,

Gino

Energieboy
Expert
Expert
  • 12631Posts
  • 3631Oplossingen
  • 3322Likes

Je schrijft data je nu meer kosten zou hebben gemaakt dan wanneer je alleen een sms'je zou sturen, @Ginovw? Even hardop denken, als je het goed vind. Wat nu als deze optie niet aan zou hebben gestaan, dan had je verbinding moeten maken met een mobiel netwerk, waar je op dat moment bent. Je maakt dan verbinding met een mobiel netwerk en geloof me, zodra je telefoon een netwerk ruikt dan gaat die gelijk verbinding maken met internet. Roaming uitzetten heeft geen zin want dan kan je geen sms'je meer versturen. Met andere woorden, je bent dan altijd veel meer kwijt dan wat je nu aan kosten hebt gemaakt. In mijn verleden, toen ik nog klant was bij Vodafone, waren er veel mensen die rekeningen kregen waar een paard de hik van kreeg. Daarom heeft Vodafone deze bescherming gemaakt om mensen buiten de EU niet op hoge kosten te jagen. 

Ik begrijp dat je het er niet mee eens bent maar liever 14,99 dan echt een flinke rekening. Maar goed, je moet het er samen met Vodafone uit zien te komen, ik ben geen medewerker, kan alleen wat advies geven en mee helpen denken.

Ginovw
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mobiel internet aanhebben is niet nodig om een SMS te versturen. Ik heb mijn mobiele netwerk niet aangehad, dat doe ik sowieso niet buiten de EU. Deze zet ik al in NL uit om te voorkomen dat het toch data kost op de plek van bestemming. Zonder WIFI/mobiel netwerk is het mogelijk om te sms'en. Dus het klopt niet met wat je zegt dat ik dan veel meer kwijt was. Ik was dan enkel het geld van de sms'jes kwijt en dat was dan maar 2,94 Euro.

Energieboy
Expert
Expert
  • 12631Posts
  • 3631Oplossingen
  • 3322Likes

Toch vervelend om te moeten zeggen maar voor het ontvangen van een sms bericht moet je roaming aan hebben. Zodra je roaming aan hebt maak je gebruik van het netwerk. Zonder wifi/mobiel netwerk is het daarom niet mogelijk om een sms te versturen of te ontvangen. Dit is mij in december 2018 laten weten door Vodafone en ik ga er vanuit dat dit nog altijd zo is. 

Om er zeker van te zijn wil ik toch nog even vragen aan iemand van Vodafone. Kan @Dennis of @Cecilia mij hiermee helpen? Misschien heb ik het verkeerd, dat kan natuurlijk ook, ben ook maar een mens en tussen 2018 en 2025 kan dit aangepast zijn. Alvast bedankt voor een antwoord vanuit Vodafone. 

Shane
Community Moderator
Community Moderator
  • 31Posts
  • 6Oplossingen
  • 9Likes

Hey @Ginovw,

Ik ben toch bang dat er data is verbruikt. Hierdoor is de bundel geactiveerd als een ''vangnet'' voor hoge kosten. Wil je de bundel uitschakelen dan kan dit via dit linkje. Hou er alleen wel rekening mee dat we geen crediteringen uitvoeren op kosten buiten de bundel. Maar om antwoord te geven op je vraag @Energieboy: Een mobiel netwerk/Wifi is niet nodig om een SMS te versturen.

Ginovw
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Maar ik heb geen data aan gehad? Dan vind ik het wel misleidend dat er alsnog data wordt gebruikt en word je als gebruiker niet beschermd. Ik ga dan ook kijken om juridische stappen te ondernemen middels rechtsbijstand. Het kan niet zo zijn dat ik zogenaamd "beschermd" wordt maar dan wel 14,99 Euro kwijt ben i.p.v. 2,94 Euro. De consument dient beschermd te worden tegen overmatige kosten vanuit dergelijke organisaties wat nu dus niet gebeurt.

D-2010

Stamgast
  • 81Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

Ik vraag me af of juridische bijstand hierbij kan helpen. Er is een vodafone-app die geraadpleegd kan worden en daar staat duidelijk vermeld welke bundels er geactiveerd zijn of niet. Sowieso raadzaam om daar eerst goed naar te kijken alvorens je op reis gaat. Daarnaast zou ik me persoonlijk afvragen of je al die moeite zou moeten doen voor ong. 12 euro.

Ginovw
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb de app geraadpleegd en daar stond dat een SMS 21 cent zou kosten vanuit Egypte. Dat Vodafone nou ineens in het geheim allemaal bundels gaat aanzetten, dat vind ik niet netjes. Zij horen hun klanten juist en volledig te informeren. En al was het 1,20 euro, het gaat om het principe. 

D-2010

Stamgast
  • 81Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

Ja, vervelend is het natuurlijk wel als je het niet verwacht. Ben benieuwd hoe ver je gaat komen en hoop voor jou dan dat vodafone je tegemoet zal komen. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 12631Posts
  • 3631Oplossingen
  • 3322Likes

** Kom ik later nog even op terug **
Sorry, mijn vraag moet toch nog beter worden uitgezocht over SMS verhaal en wel, of geen netwerk aan moeten hebben.

D-2010

Stamgast
  • 81Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

Als je roaming uitzet, dan schakel je alleen het gebruik van data-verbruik uit. Dus alles wat met internet heeft te maken werkt dan niet in het buitenland. Je kan het testen door je dataverbinding nu eens uit te schakelen. Je kunt dan gewoon nog bellen en sms'en. Zo ook in het buitenland. 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3759Posts
  • 1155Oplossingen
  • 1231Likes

Hi @Ginovw 

Er is mij gevraagd om even mee te kijken in dit topic, aangezien er ook toch wel wat onduidelijkheid is of mobiele data nodig is bij het versturen van een SMS-bericht vanuit het buitenland. Om een SMS-bericht te versturen vanuit het buitenland hoeft roaming of mobiele data niet aan te staan. Er zijn geen specifieke instellingen vereist. Je kan dus gewoon (handmatig) verbinden met een mobiel netwerk in het buitenland en een SMS-bericht versturen.

In dit geval stond bij jou de Alles-in-1 Wereld bundel automatisch aan. Op deze pagina staat aangegeven dat deze bundel standaard aan staat en je betaalt op het moment dat de bundel wordt geactiveerd. Dit doen we uit veiligheid, want op het moment dat er sprake is van mobiele data in één van de aangegeven landen kunnen de kosten flink oplopen. 

Ook staat vermeld: '' Let op: Omdat de Alles in 1 Wereld bundel standaard aanstaat, betaal je € 5 per dag als je de bundel gebruikt. Het kan voordeliger zijn om de bundel uit te zetten, bijvoorbeeld als je een enkele sms op een dag verstuurt. Wil je de Alles in 1 Wereld (XL/XXL) Dagbundel helemaal niet gebruiken dan kun je deze uitzetten, bijvoorbeeld via My Vodafone. Dan gelden de standaard tarieven voor gebruik in het buitenland''

De informatie over deze bundel en de werking hiervan staat netjes aangegeven op de website. Ook dat het voordeliger kan zijn om deze bundel uit te schakelen als je een enkele SMS verstuurd.

Nu kan het natuurlijk eens gebeuren dat, ondanks dit op de website staat, je hier niet van op de hoogte was. Daarom heb ik gekeken of er inderdaad alleen SMS-berichten zijn verstuurd vanuit Egypte. Dit is niet het geval. Er is mobiel datagebruik geregistreerd op jouw simkaart op 19 april vanuit Egype. Het betreft 12 MB, waarvoor je zonder deze bundel € 2,50 per MB aan kosten had betaald. Had je de Alles-in-1 Wereld bundel zelf uitgezet in My Vodafone of per SMS, dan had je dus hogere kosten buiten de bundel gehad dan nu het geval is geweest. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 12631Posts
  • 3631Oplossingen
  • 3322Likes

Bedankt voor deze heldere informatie. Dan zat ik verkeerd, excuus hiervoor. Maar goed om te weten hoe het werkt. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic