1
Vraag
2
Reacties
SadBunny

Liefhebber
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Is "unlimited" ook echt onbeperkt? Volgens uw klantenservice niet.

Bij de FAQ staat:

Is onbeperkt echt onbeperkt?
Ja, zeker. Met Vodafone Unlimited internet, bel en sms je zoveel als je wilt in Nederland. Zo werkt het:

  • Je start elke dag met 5 GB.
  • Zodra deze GB's op zijn, activeren wij automatisch 1 GB. 
  • Heb je meer data nodig? Dan kun je onbeperkt steeds 1 GB extra activeren via My Vodafone.

 

Maar omdat ik het internet niet zo maar vertrouw heb ik toch maar even de klantenservice gebeld. Daar moest dit tot twee maal toe worden nagevraagd bij een “afdeling Netwerk”, en bij de Vodafone klantenservice komt een heel duidelijk ander verhaal terug:

  1. Je krijgt elke dag 5 GB
  2. Als die op is wordt er automatisch nog 5 GB geactiveerd (wat dat inhoudt snap ik niet, want dat is dan toch gewoon 10 GB? Waarom dat onderscheid maken?)
  3. Als die 10 GB op is moet je wachten tot de volgende dag voordat je weer kunt internetten met 10 nieuwe GB's.

Dit is wat de klantenservice op 020-2266789 mij vertelt. Dus… Of uw website jokt toch een klein beetje over hoe onbeperkt het wel niet is, of uw klantenservice snapt het niet.

Wat is het juiste verhaal?

En, als je inderdaad (zoals de FAQ zegt) steeds onbeperkt 1 GB moet door-activeren met handmatig werk, dan is dat handmatige werk toch een beperking?

Ik blijf het een gek verhaal vinden.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
SadBunny wrote:

Waarom het antwoord van @SamsungExpert opeens is gemarkeerd als beste antwoord is mij onduidelijk; het is gewoon het enige antwoord, maar een heel goed antwoord zou ik het niet willen noemen. Al staat er geen woord verkeerd in, behalve misschien dat "hierdoor kun je het internet zo wat leegtreken” wel erg sterk gezegd is, aangezien je met 2 uur fullhd Netflix al zo'n beetje tegen de 5 GB aanzit.

En de 25 GB geldt dus, als het goed is, niet voor de EU in het algemeen, maar voor de EU behalve Nederland (waar het “onbeperkt” is). Dit is ook raar opgeschreven in de voorwaarden; je zou die kunnen lezen alsof er ook binnen NL een uiteindelijke cap van 25 GB op zit.

Update Vodafone: vanaf 1 oktober 2021 zijn de bundels van Red Unlimited verhoogd. Bekijk meer informatie in dit topic.

Red Unlimited in de EU

Ook in het buitenland blijf je online.

  • Met Red Unlimited krijg je 25 GB per maand voor gebruik in de EU. 
  • Gebruik je meer dan 25 GB? Dan betaal je € 0,0042 per MB. Of zet Beperkt Internet EU aan via My Vodafone. Hiermee surf je op lage snelheid, maar betaal je niets extra.
  • De gratis extra dubbele data voor Ziggo klanten is niet van toepassing.
  • Je belt en sms't onbeperkt binnen de EU.

Eigenlijk zegt de eerste regel het al, buitenland (Nederland is binnenland) en daardoor is de tekst correct geschreven. 25GB, toch wel een heleboel als je in de EU bent toch?

Daarnaast is het internet leegtrekken een geinige slogan , wat  betreft het internet leegtrekken dat duurt je wel honderd jaar of meer (het ging er meer om dat je met onbeperkt internet oneindig veel dingen kunt/wilt doen). Het nummer 0800-2266789 is wel correct, bracht even verwarring op toen er 020 stond.

Ik zelf heb mijn antwoord niet als oplossing aangevinkt, maar even terug naar mijn bericht in dit topic. De inhoud klopt en ook de uitleg over Red Unlimited klopt. Uiteindelijk heb jij de touwtjes in handen of je onbeperkt wilt internetten of een x aantal GB meer dan voldoende voor je is.

Bekijk in context

30 Reacties 30
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes

Hoi @SadBunny ,

Het nummer 020-2266789 komt mij niet zo 1, 2, 3 voor.. De Vodafone klantenservice is voor niet klanten bereikbaar via, 0800-0560 (bestellingen) en 0800-0094 voor de algemene klantenservice.

Hierbij wat meer duidelijkheid over de unlimited data. Zoals je weet bieden diverse providers waaronder Vodafone een unlimited databundel aan, hierdoor kun je het internet zo wat leegtreken. Het is zo dat je dagelijks start met 5GB en als jij de 5GB iedere dag opmaakt heb je de mogelijkheid om altijd 1GB extra te vragen via de MyVodafone app. Dit kun je keer op keer doen. In de EU heb je een max van 25GB (een heleboel data)!

Ook via andere providers als Tele2 dient de consument de 1GB via de app of per sms te activeren, het is erg eenvoudig. 

Je leest meer over de Fair Use Policy via:

https://www.vodafone.nl/shop/mobiel/abonnement/redelijk-gebruik

SadBunny
topicstarter
Liefhebber
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Thanks… Maar...

  1. Het nummer was 0800-2266789 te zijn, niet 020. Sorry. Maar dat nummer komt gewoon van de vodafone.nl site: https://www.vodafone.nl/support/abonnement-en-rekening/wijzigen.shtml. En met dat nummer kom je gewoon bij de Vodafone helpdesk.
  2. Mijn vraag ging niet over de FUP. Maar nu je dat noemt: die zegt voor unlimited keihard “onbeperkte databundel”, niks over dat het niet bedoeld is voor hotspotten, netflixen, een linux iso downloaden of wat dan ook (waarmee VF een streepje voor lijkt te hebben op de concurrentie, e.g. TMob).
    Maar het punt is, het is dus niet onbeperkt, want er zit een duidelijke beperking op: je moet het steeds handmatig aanvullen.
    Het feit dat de concurrentie dezelfde misleidende benamingen gebruikt (en het zelfs nog wat erger maakt, op hun fora te lezen) betekent niet dat Vodafone het goed doet, hooguit minder verkeerd.

Ondertussen heb ik het gewoon geactiveerd, en eens wat getest.

Het verhaal van de helpdeskmedewerker blijkt niet te kloppen, en dat van de website wel. Je kunt inderdaad per 1GB aanvullen. Daar heb ik alleen wel wat problemen mee:

  1. De downloads worden afgebroken als de limiet bereikt is. Ik kan dus bijvoorbeeld domweg geen Office 365 installatie downloaden als ik die dag al meer dan 5GB heb gebruikt… “Onbeperkt”… Uh huh...
  2. Het activeren van de eerste extra 1GB ging goed, en het verbruiken ervan ook, maar daarna duurde het meteen een half uur voordat ik de tweede kon activeren, omdat de “bijgewerkt op” in de app op 20:51 bleef staan terwijl het ondertussen al 21:19 was. Op 20:51 had ik nog 352 MB, waardoor de app mij geen “aanvullen” optie gaf. Die moest ik via een andere computer via de my vodafone site bereiken. Dat gaf nog tien minuten “er is iets mis”, en daarna kon ik 'm alsnog uptoppen.

Noem het maar onbeperkt… Ik zou zeggen goede reden voor een provider switch, maar de anderen maken het nog bonter zo te lezen, dus ik ga maar gewoon weer terug in abbo level, denk ik.

SadBunny
topicstarter
Liefhebber
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

O ja, voor de duidelijkheid, ik ben dus wel al een klant. Ik had t/m vanmiddag het Red Essential abbo, en nu dus sinds vanavond het, uhm, "Unlimited" abbo.

SadBunny
topicstarter
Liefhebber
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Waarom het antwoord van @SamsungExpert opeens is gemarkeerd als beste antwoord is mij onduidelijk; het is gewoon het enige antwoord, maar een heel goed antwoord zou ik het niet willen noemen. Al staat er geen woord verkeerd in, behalve misschien dat "hierdoor kun je het internet zo wat leegtreken” wel erg sterk gezegd is, aangezien je met 2 uur fullhd Netflix al zo'n beetje tegen de 5 GB aanzit.

En de 25 GB geldt dus, als het goed is, niet voor de EU in het algemeen, maar voor de EU behalve Nederland (waar het “onbeperkt” is). Dit is ook raar opgeschreven in de voorwaarden; je zou die kunnen lezen alsof er ook binnen NL een uiteindelijke cap van 25 GB op zit.

SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
SadBunny wrote:

Waarom het antwoord van @SamsungExpert opeens is gemarkeerd als beste antwoord is mij onduidelijk; het is gewoon het enige antwoord, maar een heel goed antwoord zou ik het niet willen noemen. Al staat er geen woord verkeerd in, behalve misschien dat "hierdoor kun je het internet zo wat leegtreken” wel erg sterk gezegd is, aangezien je met 2 uur fullhd Netflix al zo'n beetje tegen de 5 GB aanzit.

En de 25 GB geldt dus, als het goed is, niet voor de EU in het algemeen, maar voor de EU behalve Nederland (waar het “onbeperkt” is). Dit is ook raar opgeschreven in de voorwaarden; je zou die kunnen lezen alsof er ook binnen NL een uiteindelijke cap van 25 GB op zit.

Update Vodafone: vanaf 1 oktober 2021 zijn de bundels van Red Unlimited verhoogd. Bekijk meer informatie in dit topic.

Red Unlimited in de EU

Ook in het buitenland blijf je online.

  • Met Red Unlimited krijg je 25 GB per maand voor gebruik in de EU. 
  • Gebruik je meer dan 25 GB? Dan betaal je € 0,0042 per MB. Of zet Beperkt Internet EU aan via My Vodafone. Hiermee surf je op lage snelheid, maar betaal je niets extra.
  • De gratis extra dubbele data voor Ziggo klanten is niet van toepassing.
  • Je belt en sms't onbeperkt binnen de EU.

Eigenlijk zegt de eerste regel het al, buitenland (Nederland is binnenland) en daardoor is de tekst correct geschreven. 25GB, toch wel een heleboel als je in de EU bent toch?

Daarnaast is het internet leegtrekken een geinige slogan , wat  betreft het internet leegtrekken dat duurt je wel honderd jaar of meer (het ging er meer om dat je met onbeperkt internet oneindig veel dingen kunt/wilt doen). Het nummer 0800-2266789 is wel correct, bracht even verwarring op toen er 020 stond.

Ik zelf heb mijn antwoord niet als oplossing aangevinkt, maar even terug naar mijn bericht in dit topic. De inhoud klopt en ook de uitleg over Red Unlimited klopt. Uiteindelijk heb jij de touwtjes in handen of je onbeperkt wilt internetten of een x aantal GB meer dan voldoende voor je is.

SadBunny
topicstarter
Liefhebber
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

even terug naar mijn bericht in dit topic. De inhoud klopt en ook de uitleg over Red Unlimited klopt.

 

Ja, dat zeg ik ook, de inhoud klopt. Het gaat alleen niet in op mijn verhaal.

De eerste vraag was dus wat er nou klopte, de informatie op de website of de informatie die ik van de helpdeskmedewerkster kreeg. Je kunt niet aantonen dat informatie X klopt door te verwijzen naar diezelfde informatie X (dat is een cirkelredenering). Het antwoord daarop, zie ik na mijn eigen tests, is dat de informatie op de website blijkt te kloppen.

De tweede vraag was dus hoe het nou toch kan dat Vodafone dit als “unlimited” (onbeperkt) verkoopt, terwijl er toch wel duidelijk beperkingen op zitten.

Daarna kwam er nog een derde vraag (of beter, probleem) bij, namelijk dat het bijladen dus niet snel kan na het opgebruiken van je bundel, en sowieso niet vanuit de My Vodafone app op de telefoon (want die moet gebruiksinformatie updaten maar dat lukt 'm blijkbaar niet als je geknepen bent). Dus je moet al naar een wifi verbinding om het überhaupt te kunnen doen, en dan moet je het nog via de website doen, die dan ook nog eerst een kwartier lang "Er is iets misgegaan.” aangeeft voordat je eindelijk kunt bijvullen. De 24/7 support chat zegt doodleuk "tsja, dan moet je maar gewoon bijvullen voordat je bundel op is”, maar dat kan niet, want bijvullen in de app kan alleen onder de 200 MB bundelrestant, maar dat is in een paar seconden op als je bijvoorbeeld net een TomTom map aan het downloaden bent (wat ik gisteren aan het doen was), dus daar ben je nooit op tijd mee. En die grote download wordt afgebroken  bij het knijpen (terwijl de helpdesk dus beweerde dat dat niet het geval zou zijn!) waardoor de download opnieuw moet beginnen na de bijvulling, waardoor hij dus opnieuw mislukt omdat hij groter is dan een GB.

Met andere woorden: je kunt dus sowieso geen files van >1GB downloaden met dit onbeperkte abonnement (/edit: althans, niet zodra je in de per-GB-fase bent).

 

Uiteindelijk heb jij de touwtjes in handen of je onbeperkt wilt internetten of een x aantal GB meer dan voldoende voor je is.

 

Was dat maar zo. Ik wil dolgraag onbeperkt internetten, maar helaas biedt Vodafone die mogelijkheid niet en stelt mij, zoals beschreven, allerlei beperkingen in het “onbeperkt” abonnement.

Dank voor je antwoorden en je meedenken, maar oplossingen of nieuwe inzichten geef je helaas niet, alleen maar herkauwen van informatie die ik reeds had. Ongetwijfeld goed bedoeld, maar het helpt niet zo veel...

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Hey @SadBunny . 

Hoe vervelend ook, de informatie die je hebt is wel gewoon hoe dit werkt. Natuurlijk wil ik niet ook nog dingen gaan “herkauwen”, maar je weet inmiddels dus precies hoe het abonnement "werkt” en op welke manier je onbeperkt je databundel kunt heractiveren met 1gb. Dat de manier waarop dit gaat niet naar je wens is, is inmiddels duidelijk. Ik kan het alleen helaas ook niet anders maken dan het is. 

SadBunny
topicstarter
Liefhebber
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Lycke Vodafone Dank voor uw antwoord. Ik vraag u ook niet om de werkelijkheid te veranderen. Hoewel ik wel vind dat medewerkers van bedrijven te makkelijk zeggen "we kunnen niks voor u doen, niet tegemoet komen aan uw wensen en ook uw problemen met onze dienst niet oplossen, het ligt allemaal aan u, zo zijn de feiten nou eenmaal” in plaats van uitleggen waaróm de feiten zo zijn, zodat de klant het ook begrijpt.

Maar goed, even ter verificatie of ik het goed begrijp, twee vragen.

  1. Het is dus inderdaad zo bedoeld dat ik een kwartier tot een half uur na het opmaken van een 1GB aanvulling pas weer een nieuwe aanvuller kan activeren, en dat ik in de tussentijd geen mobiel internet heb?
  2. Het is dus inderdaad zo bedoeld dat je geen bestanden groter dan 1GB kunt downloaden in de per-GB-aanvul-fase?

Ik hoop dat die twee zaken, en zeker de eerste, toch op een misverstand berusten, en dat er mogelijkheid is om in ieder geval het eerste te verbeteren? Want dat zorgt gewoon dat je plotseling een flinke tijd zonder het onbeperkte internet zit.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

@SadBunny 
 

  1. Het is dus inderdaad zo bedoeld dat ik een kwartier tot een half uur na het opmaken van een 1GB aanvulling pas weer een nieuwe aanvuller kan activeren, en dat ik in de tussentijd geen mobiel internet heb?
    Je kunt gelijk de 1GB weer aanzetten. Mocht dit niet lukken, dan mag je ons benaderen via Twitter, Facebook, Messenger of via de chat. Op deze kanalen zijn we 24/7 aanwezig en kunnen we met je meekijken. 
    Indien het langer duurt voordat je weer een BloX aan kunt zetten, gaat er blijkbaar wat mis. Daarvoor mijn excuses.
  2. Het is dus inderdaad zo bedoeld dat je geen bestanden groter dan 1GB kunt downloaden in de per-GB-aanvul-fase?-
    Het gebruik van mobiel internet bij Red Unlimited is onbeperkt in NL. Na 5 GB per dag krijgt de klant automatisch nog 1 GB, waarna deze 1 GB gratis kan worden aangevuld via MyVf. 
    De data wordt vertraagd zodra de data op is. 
SadBunny
topicstarter
Liefhebber
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Thanks.

@1: Daar heb ik de support chat dus uitgebreid over gesproken, zie mijn vorige bericht.

@2: Bij mij is dat niet zo. De download wordt daadwerkelijk afgebroken. Probeer onder het unlimited abbo maar eens een 10GB file van de https://download.xs4all.nl/test/ te downloaden als je op de per-GB-fase zit; de file download begint gewoon opnieuw na het aanvullen. Word je, om de knijping toe te passen, wellicht omgeschakeld naar een ander IP-adres/subnet/gateway of iets in die trant? Dat zou het verklaren.

Overigens is “gewoon blijven downloaden” ook wel wat dapper gesteld, want zelfs de Vodafone website laadt niet eens meer goed (timeouts, resource loading failures, FOUC's, dat soort dingen).

De My Vodafone app kan ook geen updates ophalen in geknepen toestand, (aannemelijk wegens timeouts) waardoor je dan dus niet vanuit de app kunt bijvullen. Omdat die denkt dat je nog 400 MB over hebt en hij pas onder de 200 MB een aanvuloptie presenteert, maar hij kan niet updaten om de informatie op te halen dat de bundel onder die 200 MB gezakt is… Oftewel “between a rock and a hard place”. Dan moet je dus eerst naar een wifi punt toe moet om überhaupt naar de website te kunnen zodat je het via de website kunt doen.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik ben dit gelijk even gaan navragen. Zodra de data op is, dient de nieuwe bundel aangezet te worden. Dit verklaart dan ook waarom het downloaden gestopt wordt.
Mijn excuses dit heb ik dan verkeerd begrepen.

Ik ga dit intern aankaarten zodat hier naar gekeken kan worden. 

Heb je de BloX Beperkt Internet aan staan? Zo niet, kun je deze eens aanzetten en dan vervolgens je bevindingen delen met het bovenstaande? Dan neem ik dat ook gelijk daarin mee.
Ik heb zelf helaas geen unlimited abonnement. Hierdoor kan ik dit ook niet @SadBunny 
 

SadBunny
topicstarter
Liefhebber
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hmmz. Ik heb alleen “beperkt internet EU”, wat vast zal komen omdat ik buiten NL nog wel een beperkte bundel heb. Anyway, ja, die stond aan. Ik kan het proberen te reproduceren met die bundel uit. (Overigens, ik kan in de app alleen maar “bundels” vinden en geen “blox” maar we hebben het dan denk ik over hetzelfde?)

SadBunny
topicstarter
Liefhebber
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Enneh… Ik kan dus de nieuwe bundel niet aanzetten zodra de data op is, want dan kan de app niet meer updaten, en dan komt de app dus niet te weten dat mijn bundel op is, en presenteert dus geen bijvul-optie. Dat is de hele gein.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hmmz. Kun je de 1Gb dan wel van te voren al aanzetten? 
Wat gebeurt er als je dit via de website probeert ipv via de app?

SadBunny
topicstarter
Liefhebber
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Als ik heel secuur precies tot onder de 200 MB zak en dan de download stop en snel de bundel bijvul loopt het goed. Dat is leuk als je je internet met peuzeltjes gebruikt. Maar als je bijvoorbeeld een TomTom map of iets anders groots aan het downloaden bent  gaat het gewoon volle bak, en heb je daar dus geen tijd voor.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Snap ik @SadBunny en dankjewel voor het aankaarten hiervan! 
Ik zal dit intern aankaarten. Hopelijk wordt het snel aangepast.

SadBunny
topicstarter
Liefhebber
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Als ik in de geknepen toestand zit en ik ga via de desktop naar de website dan laadt de website wel, maar dan werkt de updater ongeveer een kwartier niet ("er is iets misgegaan").

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Maar kun je dan wel alsnog de BloX/ bundel aanzetten?

 

SadBunny
topicstarter
Liefhebber
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Welke blox/bundel? Het bijvullen gaat niet met een blox/bundel, maar met een speciaal knopje op het tegoed-overzicht.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic