Hoi @HermanK
Uiteraard kan je aangeven dat je het een slechte zaak vind van Vodafone maar, als het goed is, staat het ook gewoon in de algemene voorwaarden, die je zelf hebt getekend (niet gelezen, maar eerlijk te zijn, dat doe ik ook niet 😉😊). Ik heb wel een tekst gevonden op de website van Vodafone. Het koste me wel een paar klikken maar ik heb wel iets gevonden aan informatie.
Op de website van Vodafone:
Bij het gebruik van je smartphone in een vliegtuig of op een schip kunnen de kosten (helaas!) soms hoog oplopen. Dit komt omdat deze verbindingen niet onder de EU-regulering vallen. Je krijgt een notificatie als je verbinding maakt met zo’n netwerk.
- Wil je datakosten voorkomen? Schakel dan je roaming functie uit via de instellingen op jouw toestel, zet je telefoon in vliegtuigstand en gebruik wifi als dat mogelijk is. Het gebruik van data kost € 7,50 per MB.
- Bellen via een maritiem of satteliet netwerk kost € 3,75 per minuut, gebeld worden kost € 0,25 per minuut.
- Het versturen van een SMS kost € 0,25, het ontvangen van een SMS bericht is gratis.
Hoe werkt het?
Verbinden met een mobiel netwerk binnen de EU: Als je in een EU-land bent, betaal je hetzelfde als in Nederland. Dit geldt ook als je langs de Europese kust vaart en verbinding houdt met het mobiele netwerk van het desbetreffende land waar je langs vaart.
Verbinden met een netwerk op zee of in de lucht: Vanuit sommige schepen en vliegtuigen maak je verbinding met een satelliet- of maritiem netwerk. Dit netwerk valt niet onder de EU-regels, ondanks dat je je soms wel geografisch binnen Europa begeeft, en kost vaak veel geld. Bij Vodafone is dit altijd € 7,50 per MB.