1
Vraag
2
Reageer en help mee
d2dchristiaan

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Engelstalige oplichters bellen met Nederlandse telefoonnummers

Hoi Vodafone en Community,

 

Met enige regelmaat wordt ik gebeld door Engelstalige oplichters (scammers) die zich voordoen als de klantenservice van een creditcardmaatschappij, Microsoft, Apple, Google of enig andere populaire dienst. Aan het telefoongesprek is dan duidelijk te horen dat deze personen opereren vanuit een callcenter in een Engelstalig lage-loon-land (bijvoorbeeld India).

 

Vroeger hadden deze telefoonnummers vaak ook een buitenlandse oorsprong (dus iets anders dan +31).Om niet langer lastige gevallen te worden door deze buitenlandse scammers maak ik nu gebruik van de app NoPhoneSpam, dit is een app waarmee je alle telefoonnummers in een bepaalde range massaal kan blokkeren, zie: https://f-droid.org/en/packages/at.bitfire.nophonespam/ . In deze app heb ik aangegeven dat alleen de nummers die beginnen met +31* worden doorgelaten, alle telefoontjes van buitenlandse nummers worden dus geblokkeerd.

Helaas hebben de scammer een manier gevonden om zich voor te doen als Nederlandse firma's. Door middel van spoofing (zie: https://www.veiligbankieren.nl/fraude/telefonische-spoofing/ ) lijkt het alsof je wordt gebeld door een Nederlands bedrijf. De telefoonnummers in beeld beginnen bijvoorbeeld met +31 20 (Amsterdam), +31 70 (Den Haag) of +31 36 (Almere). Als je vervolgens op neemt, blijkt je toch verbinding te hebben met een oplichter aan de andere kant van de wereld. Negeer je de beller en bel je het getoonde Nederlandse telefoonnummer later terug, dan blijkt het nummer niet in gebruik te zijn.

Gezien de getoonde nummers starten met +31 en elke keer anders zijn, heb ik nog geen manier gevonden om deze scammers te kunnen blokkeren. Ik moet wel bereikbaar blijven voor Nederlandse bellers, dus alle nummers buiten mijn contacten om blokkeren is ook geen optie.

Wie weet hoe hiermee om te gaan? Vodafone kunnen jullie als telefonie-provider iets doen tegen deze spoofing scammers? Hopelijk vinden we snel een oplossing. Voor mij is het vervelend maar vormt het geen bedreiging, ik kan me echter voorstellen dat goedgelovigere mensen eenvoudig ten prooi vallen aan deze oplichters.

0 Reacties 0
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic