1
Vraag
2
Reacties
Dirk3

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Data verbruik in myvodafone app komt niet overeen met dataverbruik in onze mobieltjes

Beste medegebruikers, 

In de my vodaphone app hebben ik en mijn gezin een red together abonnement met 200 gb data. In deze app valt te lezen dat we inmiddels ruim 100 gb hebben verbruikt sinds 1 augustus 2022. Als ik in mijn samsung A52 opzoek wat het verbruik was, dan heb ik zelf een kleine 9 gb verbruik. De onderverdeling per app staat erbij, maar het gaat mij om het totaal. Vodafone claimt dat ik inmiddels 22 gb heb verbruikt. Mijn dochter heeft volgens haar samsung A51 7 gb verbruikt, maar volgens Vodafone is dat 34 gb. Datzelfde geldt ook voor de data van mijn zoon en vrouw. In totaal geven onze device aan 40 gb te hebben verbruikt, Vodafone geeft dus meer dan 100 gb op. Vodafone zelf verklaart het verschil in slechte datatellers op onze 4 device, of op mogelijk schaduwverbruik. Beide opties vind ik niet geloofwaardig.   Herkent iemand deze situatie? Kan iemand zo'n verschil verklaren? Mvg Dirk 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Dirk3 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Altijd lastig die data en ook al die datatellers en het verschil met Vodafone. 
En ja, ik kan je zeggen dat ik ook elke maand een verschil heb met Vodafone, al is het dan niet 100GB maar slechts 1 of 2GB en dat heeft echt te maken met de datatellers die er in omloop zijn. Ik heb me laten vertellen dat de datatellers van Android soms meer afwijken dan die van Apple (die zelf een teller heeft). Of Android een eigen teller heeft, dat weet ik niet, ik heb niet zo'n toestel. In je My Vodafone app kan je zien hoeveel data er per dag is gebruikt, jammer genoeg kan de klantenservice van Vodafone je niet vertellen waaraan dit is opgemaakt want dit mag niet van de nieuwe AVG regels. Ja, je eigen informatie mogen ze niet doorgeven, alleen hoeveel er gebruikt is en dat het zo is. 

Als je het er niet mee eens bent en je wilt het laten onderzoeken, laat dan een case aanmaken via een klachten klantenformulier. Ze zullen overigens niet kunnen vertellen waaraan de data is opgegaan maar wie weet kunnen ze je wel verder helpen en wie weet is er wel een storing geweest, je weet het nooit. Al hoewel het vaak toch wel een goede berekening is vanuit Vodafone. Maar goed, het laten uitzoeken kan natuurlijk nooit kwaad. 

Bekijk in context

3 Reacties 3
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Dirk3 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Altijd lastig die data en ook al die datatellers en het verschil met Vodafone. 
En ja, ik kan je zeggen dat ik ook elke maand een verschil heb met Vodafone, al is het dan niet 100GB maar slechts 1 of 2GB en dat heeft echt te maken met de datatellers die er in omloop zijn. Ik heb me laten vertellen dat de datatellers van Android soms meer afwijken dan die van Apple (die zelf een teller heeft). Of Android een eigen teller heeft, dat weet ik niet, ik heb niet zo'n toestel. In je My Vodafone app kan je zien hoeveel data er per dag is gebruikt, jammer genoeg kan de klantenservice van Vodafone je niet vertellen waaraan dit is opgemaakt want dit mag niet van de nieuwe AVG regels. Ja, je eigen informatie mogen ze niet doorgeven, alleen hoeveel er gebruikt is en dat het zo is. 

Als je het er niet mee eens bent en je wilt het laten onderzoeken, laat dan een case aanmaken via een klachten klantenformulier. Ze zullen overigens niet kunnen vertellen waaraan de data is opgegaan maar wie weet kunnen ze je wel verder helpen en wie weet is er wel een storing geweest, je weet het nooit. Al hoewel het vaak toch wel een goede berekening is vanuit Vodafone. Maar goed, het laten uitzoeken kan natuurlijk nooit kwaad. 

Dirk3
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Energieboy, 

Dank voor je reactie. De teller die wij gebruiken is de standaard teller die bij Android is ingebouwd. Dit is ook de teller waar Vodafone zelf naar verwijst in haar app en die Vodafone zelf benoemt als zeer betrouwbare indicatie, zie bijlage. Overigens heeft mijn vrouw een IPhone en ook daar is een extreem verschil. Voda fone gaat blind op de data van de zendmasten, ik vermoed dat er iets niet goed gaat met de Franse zendmasten hier. Dubbele open verbindingen of bij meerdere netwerkoperators. Zou dat kunnen?

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Ja, daar zeg je wat. Die info over het buitenland had ik nog niet eerder gelezen. Weet je, Vodafone Nederland heeft eigenlijk niets met de data gebruik in het buitenland. Als ze doorkrijgen dat jullie zoveel hebben gebruikt, dan gaan ze daar vanuit. Of je zou contact op kunnen nemen met Vodafone Frankrijk, maar het beste wat je kan doen is toch dat klachtenformulier in te vullen en dan samen met Vodafone Nederland kijken wat er aan te doen is. Voor nu zou ik zeggen dat het niet aan Vodafone Nederland ligt omdat ze informatie krijgen en dat zetten ze door naar de klant. Lastig zoiets hoor, altijd heel vervelend 😞

Wel goed, voor mijzelf, om te weten dat Android ook een eigen teller heeft. Dat wist ik dus niet, aangezien ik eigenlijk altijd meer met Apple doe en daarvan weet ik wel dat er eentje in zit. Maar extreem verschillen zie ik dus nooit, wat misschien dan toch te maken heeft met het buitenland?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic