PVT2

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Bijna 30 GB data weg in 2 minuten

Gisteren verdween ongeveer 27 GB data in 2 min 25 van de telefoon van mijn vrouw (A51 Samsung, RED abonnement). Normaal blijft er aan het einde van elke maand tussen de 10 en 15 GB over. Dus heel vreemd dat in zeer korte tijd de resterende data voor de resterende maand van 27 GB ineens foetsie was. 

Dit verbruik konden we nagaan via My Vodafone app (vandaar 2min 25), en data verbruik op telefoon. Nadat we in detail hadden gekeken, bleek geen van de apps "verantwoordelijk" te zijn voor dit extreme verbruik. Het verbruik van de apps (2-3 GB) verklaarde wel het restant van de 30 GB data te goed. Het toestel is een 4G toestel. Alle data tegoed  is nu verdwenen

De dame van helpdesk van vodafone kon mij niet verder helpen, maar verwees wel naar Samsung daar haar bekend was dat er "problemen" konden voordoen met Samsung telefoons.

De dames van de Samsung helpdesk konden mij uiteindelijk niet verder helpen. Volgende week worden we terug gebeld door een expert van Samsung.

 

Vraag: Zijn deze problemen bekend bij anderen op dit forum??

 

13 Reacties 13
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @PVT2 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Ik heb deze vraag al eerder langs zien komen, en ook met een Samsung toestel. Het kan een probleem zijn, dat weet ik niet. Zorg in ieder geval dat je goed in je WiFi gebruik zit en dat je toestel automatisch overzetten bij slecht WiFi je 4G of 5G gebruikt. 

Daarnaast nog even de vraag of je in het buitenland bent of gewoon in Nederland. Er zijn namelijk ook mensen die last hebben van veel data gebruik in het buitenland. Het blijft zo ie zo heel vervelend en wil je het echt specifiek laten uitzoeken dan kan ik je beter aanraden om contact op te nemen met Vodafone via het klantenformulier. Daar kan je specifiek je klacht doorgeven en dan gaan ze er naar kijken en uitzoeken wat het probleem zou kunnen zijn. Hoop je hiermee beetje te hebben geholpen. Verdere informatie hierover kan ik je dus niet geven. 

PVT2
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hoi @Energieboy 

 

We zijn in Nederland, vnl thuis. Via Ziggo abonnement hebben we geen probleem met Wifi verbinding. Er kan gebeld worden met het toestel, evenals SMS (Red abonnement). Mobiele data verkeer is nu uitgeschakeld op het toestel.  Je tip van het klantenformulier nemen we ter harte

JoeyL

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Goedemiddag,

Gisteren hebben wij het probleem gevonden. Gisteren via Phonehouse contact gehad met Vodafone. Het is bekend bij Vodafone en het probleem ligt bij Samsung. Er is een software fout bij Samsung. Gisteren hebben wij contact gehad met Samsung en deze heeft gezegd dat er een soft reset gedaan moet worden bij de telefoon. Vodafone heeft 25 GB terug gezet. In principe moet Samsung dat vergoeden. Ook Samsung heeft deze fout erkent. Dus laat je niet wegjagen door Samsung dat zij het niet weten, want zij weten het wel degelijk.

PVT2
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hi @JoeyL 

 

Bedankt JoeyL voor je bericht. We hebben gisteren het probleem schriftelijk/email neergelegd bij Vodafone na een tip van @Energieboy  Telefonisch contact gehad met Samsung afgelopen Vrijdag avond. Een expert van Samsung zou volgende week contact opnemen. Het tegoed staat nu op 0.0 GB + 2GB extra verbruik tegoed a 4 euro. We doen niets zonder een oplossing voor de verdwenen data. Een softreset is een erg makkelijke oplossing, maar misschien niet een permanente. Dit kan weer gebeuren indien de bug niet wordt hersteld.

We wachten af...

mvg

Ellen-68

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ook bij mij is er vanmorgen bijna 20 GB aan data 'verdwenen' op een Samsung A 52. Van Vodafone 9 GB terug gehad maar begrijp nu op dit forum dat het een software probleem van Samsung is. Benieuwd wat Samsung hieraan gaat doen. Zal in ieder geval een soft reset van het toestel doen.

PVT2
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Als reactie op de bijdrage van @Ellen-68 heb ik de volgende update. Er is een schriftelijke/email correspondentie gaande met Vodafone op advies van @Energieboy  Ook Samsung is betrokken, en blijkbaar in r uggespraak met Vodafone volgens telefonische informatie van Samsung helpdesk. Alle technische/adminstratieve informatie die gevraagd werd door beide helpdesks,  is  doorgegeven aan zowel Vodafone als Samsung.

Ik heb geen bevesiging gekregen dat een soft reset het probleem zou verhelpen. Overigens het data tegoed dat @JoeyL en @Ellen-68 terug hebben gekregen geldt niet voor ons. Het staat nog steeds op 0.0. Dus voorlopig het toestel op de wifi en verder alleen bellen en sms. 

Overigens, dat de beheerders van dit gebruikersforum de  bijdrage van  @JoeyL als oplossing kwalificeren , vind ik erg voorbarig.

De pianoman

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Exact hetzelfde probleem bij mijn vrouw tig GB in een paar minuten. Dit keer niet op een Samsung maar op een Xiaumi Redmi note 9 pro. Met een Red Unlimited abonnement. De buitenland bundel van 40 GB was in 2 dagen weg. Contact met Vodafone en Xiaumi bracht geen oplossing. Mijn gevoel zegt bij Vodafone is iets niet goed. Dit abonnement heeft zij sinds begin augustus en het speelt vanaf dag 1. Daarvoor had ze Simpel.nl en dezelfde telefoon en het was probleemloos. Wij ervaren de overigens vriendelijke "hulp" als afschuivend en onkundig cq onprofessioneel.

Hoe nu verder?

 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @De pianoman 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Dit is uiteraard heel erg vervelend en niet de bedoeling, maar dat zal je zelf ook wel begrijpen. Het vervelende van je overstap is dat dit probleem ook pas in juli/augustus is ontstaan en net op het moment dat je vrouw overstapt. Ja, dat kan gebeuren, dit zou ook kunnen gebeuren bij een andere provider. Dit noemen we dan echt even op dit moment, domme pech. Dat het vervelend is, dat weet Vodafone ook en ze zijn er dan ook druk mee bezig. 

Afschuiven is zeker niet professioneel. Maar als er technische mensen mee bezig zijn en dit probleem oplossen, dan is het voor iemand bij de klantenservice misschien al helemaal niet te begrijpen en die moeten nu eenmaal een klacht doorzetten naar een juiste afdeling zodat ze daar kunnen bekijken wat de link is met deze abonnementen. 

Nogmaals, Vodafone is er mee bezig en zodra het probleem is opgelost zullen ze dit communiceren via de community. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hi @PVT2 
Ik zou niet weten wie JoeyL als antwoord heeft gegeven, ik hoop niet dat ik het was. Jij bent de topic starter, jij was het dus niet 🙂 - Ik zal het beste antwoord dan ook verwijderen want het probleem is nog niet opgelost. 

PVT2
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hi @Energieboy 

 

Het probleem is nog niet opgelost. Het was een wat voorbarige conclusie van ?????? van Vodafone. Er is nu weer een nieuwe bundel en hopelijk treedt het probleem niet meer op.

Een verklaring hebben we nog niet gekregen van Vodafone.

Toen we weken geleden het probleem voor het eerst hadden gemeld bij de telefonische helpdesk, werd gezegd dat Samsung een software probleem had/heeft. Dit probleem gebeurt ook bij andere merken toestellen, blijkt uit commentaar van gebruikers, niet alleen bij deze topic maar ook bij andere soortgelijke topics.

Overigens het toestel gedraagt zich sinds 1 september weer normaal

 

Harf.nl

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo, 

ik weet niet van wanneer dit naar het schijnt bekende probleem zich voorgedaan heeft maar, het is nu 17 September 2022.

ik kreeg deze week ook een melding dat ik op 80% van mijn 15 GB bundel zou zitten maar geen probleem ik heb tenslotte met verdubbelaar 30 GB. 
Dus ik zou al bijna 15 GB verbruikt hebben  met nog dik 20 dagen te gaan. Ik heb normaal gezien een verbruik van Max 3 tot uitschieter 6 GB per maand. Maar dat is uitzonderlijk zelfs. Gelijk contact opgenomen daar ik dit niet begreep en ik kreeg inderdaad te horen dat dit met Samsung te maken zou hebben. Dat is vervelend maar ik heb deze telefoon al langer en nog nooit problemen mee ondervonden. In no time ben ik ook nog de rest van de bundel kwijt en na diverse chat contacten worden er diverse extra data als coulance bijgevoegd. Helaas alleen deze zijn alleen in Nederland te gebruiken. Dat is zeer vervelend daar ik als Chauffeur merendeels in het buitenland vertoef. (Mooi dat men coulance bied maar de maand is zo om en dan begint het opnieuw).
Nu lees ik dar er meerdere zijn met dergelijke problemen en weet niet van wanneer deze zich voorgedaan hebben maar je mag er toch van uitgaan dat het onderhand opgelost zou moeten zijn. 

Ik ben door medewerker van Vodafone in een of andere groep geplaatst die dergelijke problemen ondervonden maar daar verneem ik ook niets meer van.

Hoe staat het ervoor? Want met de klantenservice aan de lijn kom ik ook niet verder helaas.

PVT2
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hi @Harf.nl 

Het probleem bij ons vond plaats op 16 augustus. Bekijk je mobiele verbruik op je telefoon of er geen app was die het verbruik kan verklaren.

Dat was niet het geval bij de 27 gb die verdween op onze samsung galaxy a51 op 16 augustus.

 

Wij hebben tot nu toe niets van vodafone vernomen noch per mail of noch via telefoon of het probleem is opgelost. Vodafone heeft wel de kosten van het gebruik in augustus buiten de bundel van 30 gb verwerkt in een credit nota in september.

Of het probleem specifiek voor samsung is, betwijfel ik, daar in op dit forum ook andere merken zijn genoemd, zie b.v bijdrage van @De pianoman 

Overigens is er plotseling in september wel een zeer grote update van de A51 uitgerold en geïnstalleerd.

 

Harf.nl

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik had inderdaad de apps gecontroleerd en zie daar ook nergens iets bijzonders dat het verbruik zou verklaren. Ik heb wel ook een A51 en de updaten doet hij alleen via WiFi..

ik blijf het een slechte zaak vinden dat je zelf achter iemand anders zijn fouten/problemen aan moet lopen.

informatie laat zèèr te wensen over.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic