Ik ben Belg en recent in Nederland komen wonen (ingeschreven bij gemeente, BSN, etc) en ik zou graag een SIM-only abonnement bij Vodafone afsluiten.
Tijdens het online bestelproces bij de stap voor Legitimatie selecteer ik 'België' en vervolgens wordt er om een legitimatietype gevraagd. Hierbij staan de opties: Paspoort, Type EU, Type I, Type II, Type III, Type IV.
Een geldig paspoort heb ik niet want is als Belg niet nodig binnen de EU en als Belg ben je al verplicht een identiteitskaart te hebben, ook binnen België.
De Types gaan blijkbaar over verblijfsvergunningen in NL en die heb je als Belg ook niet nodig om in NL te wonen/werken en bovendien lijk ik die als EU-burger ook pas aan te kunnen vragen na 5 jaar verblijf in NL.
Ik heb dus enkel een Belgische identiteitskaart wat wettelijk gezien volstaat om mij te identificeren en te wonen in Nederland.
Daarnaast heb ik door inschrijving bij de gemeente ook een BSN-nummer om mij mee te identificeren en waarmee ik ook een DigID heb aangevraagd en daarmee kan inloggen bij instanties.
Ik heb ook nog een paspoort dat ondertussen al een tijdje vervallen is maar ik vermoed dat dit niet geaccepteerd zal worden.
Hoe kan ik bij jullie een SIM-only abonnement afsluiten zonder een nieuw paspoort?
Nieuw paspoort betekent: Aanvragen bij de ambassade = eerst daar inschrijven, dan op een andere dag de paspoort aanvraag doen, dan ter plaatse afhalen en tenslotte een dure grap die ik dan enkel voor het afsluiten van een telefoon abonnement nodig zou hebben?
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.
NVR