1
Vraag
2
Reacties
NVR

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Abonnement afsluiten als EU-burger

Ik ben Belg en recent in Nederland komen wonen (ingeschreven bij gemeente, BSN, etc) en ik zou graag een SIM-only abonnement bij Vodafone afsluiten.

Tijdens het online bestelproces bij de stap voor Legitimatie selecteer ik 'België' en vervolgens wordt er om een legitimatietype gevraagd. Hierbij staan de opties: Paspoort, Type EU, Type I, Type II, Type III, Type IV.

 

Een geldig paspoort heb ik niet want is als Belg niet nodig binnen de EU en als Belg ben je al verplicht een identiteitskaart te hebben, ook binnen België.

De Types gaan blijkbaar over verblijfsvergunningen in NL en die heb je als Belg ook niet nodig om in NL te wonen/werken en bovendien lijk ik die als EU-burger ook pas aan te kunnen vragen na 5 jaar verblijf in NL.

Ik heb dus enkel een Belgische identiteitskaart wat wettelijk gezien volstaat om mij te identificeren en te wonen in Nederland.
Daarnaast heb ik door inschrijving bij de gemeente ook een BSN-nummer om mij mee te identificeren en waarmee ik ook een DigID heb aangevraagd en daarmee kan inloggen bij instanties.

 

Ik heb ook nog een paspoort dat ondertussen al een tijdje vervallen is maar ik vermoed dat dit niet geaccepteerd zal worden.

 

Hoe kan ik bij jullie een SIM-only abonnement afsluiten zonder een nieuw paspoort?

Nieuw paspoort betekent: Aanvragen bij de ambassade = eerst daar inschrijven, dan op een andere dag de paspoort aanvraag doen, dan ter plaatse afhalen en tenslotte een dure grap die ik dan enkel voor het afsluiten van een telefoon abonnement nodig zou hebben?

 

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

 

NVR

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 842Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @NVR, welkom hier!

Wat leuk dat je in Nederland bent komen wonen. Hopelijk bevalt het je hier goed! Ik begrijp dat je je graag wilt aansluiten bij de Vodafone club met een Sim Only abonnement, maar dat het afsluiten hiervan je lastig wordt gemaakt door het legitimatietype. 

Ik heb helaas slecht nieuws voor je. Buitenlandse ID-kaarten worden bij het afsluiten van Sim Only nooit geaccepteerd, alleen paspoorten. Het is dus niet mogelijk om een Sim Only abonnement te bestellen met een Belgische ID-kaart. Voor een Sim Only abonnement zul je dus je paspoort opnieuw moeten aanvragen. Sorry! Ik snap dat je hier van baalt. Wellicht nog ten overvloede. Ook kan de aanvraag voor een nieuw abonnement alleen worden gedaan i.c.m. een Nederlands bankrekeningnummer, welke op het moment van de aanvraag tenminste 6 maanden oud is.

Wél zit ik even hardop met je mee te denken. Een andere oplossing zou kunnen zijn om een prepaid simkaart aan te vragen. Hierbij loop je niet tegen bovenstaande aan. In combinatie met een prepaid simkaart kan je dan gebruik maken van vele handige prepaid bundels. Mogelijk dat dit een idee voor je is als je liever niet opnieuw een paspoort wilt aanvragen. 

Bekijk in context

2 Reacties 2
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 842Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @NVR, welkom hier!

Wat leuk dat je in Nederland bent komen wonen. Hopelijk bevalt het je hier goed! Ik begrijp dat je je graag wilt aansluiten bij de Vodafone club met een Sim Only abonnement, maar dat het afsluiten hiervan je lastig wordt gemaakt door het legitimatietype. 

Ik heb helaas slecht nieuws voor je. Buitenlandse ID-kaarten worden bij het afsluiten van Sim Only nooit geaccepteerd, alleen paspoorten. Het is dus niet mogelijk om een Sim Only abonnement te bestellen met een Belgische ID-kaart. Voor een Sim Only abonnement zul je dus je paspoort opnieuw moeten aanvragen. Sorry! Ik snap dat je hier van baalt. Wellicht nog ten overvloede. Ook kan de aanvraag voor een nieuw abonnement alleen worden gedaan i.c.m. een Nederlands bankrekeningnummer, welke op het moment van de aanvraag tenminste 6 maanden oud is.

Wél zit ik even hardop met je mee te denken. Een andere oplossing zou kunnen zijn om een prepaid simkaart aan te vragen. Hierbij loop je niet tegen bovenstaande aan. In combinatie met een prepaid simkaart kan je dan gebruik maken van vele handige prepaid bundels. Mogelijk dat dit een idee voor je is als je liever niet opnieuw een paspoort wilt aanvragen. 

NVR
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Cecilia,

 

Bedankt voor je reactie!

 

Voorlopig moet ik zeggen dat het verhuizen naar Nederland erg tegenvalt. De bureaucratische rompslomp, rare en dubbele procedures voor bepaalde dingen en ergste van al: Instanties die niet eens kunnen zeggen wat je wel/niet moet doen bij aankomst in Nederland. Zelfs de ambassades in beide landen komen niet verder dan 'Weten we niet maar deze link kan misschien helpen' maw: Zoek het zelf maar uit. Soms krijg je zelfs het gevoel dat je als een crimineel wordt gezien bij bepaalde formulieren. Ondertussen is ook duidelijk dat de EU alleen voorziet in het niet moeten aanvragen van een verblijfs- en werkvergunning. Voor al de rest... drama.

 

Wat dat betreft past dit probleem met Vodafone helemaal in het rijtje van voorgaande problemen die soms echt te belachelijk voor woorden zijn.

 

Gelukkig was er iemand die mij erop wees dat je via Belsimpel wel met een EU identiteitskaart een SIM-only kon afsluiten.

Dat leek in eerste instantie ook te werken. Bij de eerste stap kon ik EU ID selecteren en die gegevens invullen. Maar enkele stappen later als het ID geüpload moest worden dan kreeg ik opnieuw enkel de opties van paspoort en verblijfsvergunning.

Daarom contact opgenomen met Belsimpel en blijkt dat de geaccepteerde legitimaties voor EU-burgers afhankelijk is van de provider.

De persoon aan de lijn begon de lijst te doorlopen van welke providers wel een EU ID accepteerden en uiteindelijk was de conclusie: Alle providers behalve Vodafone en KPN accepteren een EU ID. Opvallend aangezien dat toch de grootste providers in Nederland zijn...
In sommige gevallen werd er wel nog een recent uitreksel van het BRP vereist maar dit zou tenminste nog redelijk zijn: Kan je online aanvragen, kost 10-20 euro en krijg je opgestuurd.


Uiteindelijk is het T-Mobile geworden, de andere grote provider. Toevallig had deze ook nog is een aanbieding van geen aansluitingskosten al was dat op zichzelf niet doorslaggevend. Het niet hoeven halen van een paspoort was dat wel.

 

Maw: De oplossing is een provider kiezen die administratief niet meer eist van een persoon dan wat die persoon administratief als wettelijk minimum moet hebben. Vodafone heeft hier dus nog wat huiswerk.


@Cecilia Ook al heeft het uiteindelijk niet mogen zijn, toch bedankt voor je uitgebreide antwoord!

NVR

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic