1
Vraag
2
Reacties
Puntite

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

5g downloadsnelheid

Ik heb een vraag. Sinds kort heb ik een red unlimited abonnement met 5g internet. Nu heb ik op twee plekken (een kleine dorp en een wat grotere stad) een snelheidstest uitgevoerd omdat ik erg benieuwd was naar de snelheid van het supersnelle 5g netwerk, met het oog op cloud gaming. In beide gevallen haalde ik niet >110mbps. Komt dat door het aantal 5g masten en het feit dat die nog uitgebreid moeten worden? Of ligt het aan de frequentie die nu wordt aangehouden? Ik hoor het graag!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Op dit moment (in een ideale situatie) is het huidige 5G 10% sneller. Het 5G wat er dadelijk aan gaat komen in de toekomst is vele malen sneller. Deze radiogolven worden verstuurd via masten, als onderdeel van ons krachtige GigaNet. In Europa zijn drie nieuwe frequentiebanden voor 5G afgesproken. Dit 5G-spectrum van frequenties is in Nederland voorlopig niet beschikbaar. Maar gelukkig kan de nieuwe 5G-technologie met slimme technologie evengoed gebruikt worden met andere frequentiebanden.


Dat is precies wat wij in samenwerking met Ericsson doen: het toepassen van 5G in onze bestaande 4G
frequentiebanden. Er zijn hierdoor dus niet direct nieuwe masten nodig, en ook geen frequenties. Dit noemen we ‘Dynamic Spectrum Sharing' (DSS). Met deze technologie kan een toestel gebruik maken van 4G én 5G verbindingen. Het slimme netwerk kiest daarbij razendsnel voor 4G of 5G.

 

Kom je in een 5G-dekkingsgebied dan schakelt je toestel dus automatisch over naar 5G. In 4G gebied maak je gebruik van ons uitstekende 4G-netwerk. Meer hierover lees je hier: https://community.vodafone.nl/t5/Tips-van-Vodafone/Landelijke-5G-dekking-voor-Vodafone/ba-p/119838

Bekijk in context

5 Reacties 5
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @Puntite,
Welkom op de community van Vodafone. Dat is een hele specifieke vraag waar ik je wel wat informatie over kan geven. 5G zorgt voor een betere gebruikservaring doordat de reactietijd en downloadsnelheid is verbeterd. De snelheden die je als gebruiker daadwerkelijk ervaart, zijn afhankelijk van diverse factoren zoals de drukte op het netwerk, locatie, bereik en de specifieke telefoon. De reactietijd (zogenaamde latency) zal met zo’n 30% verbeteren: van gemiddeld rond de 30 milliseconden op 4G tot onder 20 milliseconden op 5G. De downloadsnelheden die 5G in dit bestaande spectrum kan bieden, lopen op tot maximaal 1Gbps, wat ruim boven de maximale 350 Mbps van de huidige 4G-abonnementen ligt. In het begin zal in de praktijk deze datasnelheid gemiddeld tien procent hoger zijn. De frequenties voor 5G zijn nog niet geveild. Ik meen dat dit ergens in 2023 gaat gebeuren. 

  Daarnaast is het natuurlijk ook afhankelijk van de locatie. Denk hierbij aan:
- Waar staan de masten?
- Is het een open gebied of staan er hoge gebouwen en bomen in de buurt?
- Hoe druk is het op een mast?
- Welk signaal zendt een mast uit?

En zo zijn er nog een aantal punten waar het netwerk afhankelijk van is. Je geeft aan dat je dit ervaart op 2 specifieke locaties. 110 mbps is niet slecht maar kan natuurlijk altijd beter. Wat je zou kunnen doen is het volgende:

- Doe eens een speedtest met een ander type merk en toestel. Liefste wel met een Vodafone Simkaart.
- Via https://www.vodafone.nl/support/internet-en-dekking/dekkingskaart.shtml kun je zien of er werkzaamheden zijn of een storing in de omgeving. 
- Doorloop daarna eens de stappen via https://www.vodafone.nl/support/internet-en-dekking/ik-kan-niet-bellen-of-internetten.shtml#/ en maak aan het einde per postcode een onderzoek aan. Vermeld hierin zo duidelijk mogelijk wat je ervaart met 5G, wat de speedtest aangeeft bij beide toestellen en vraag ook of er in de toekomst plannen zijn om dit te verbeteren.

Puntite
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik meende dat er op dit moment een lagere frequentie gebruikt wordt om zo de dekking van het 5g netwerk te vergroten, en dat op dit moment de hogere frequentie mist. Klopt dit? Met een hogere frequentie zal er namelijk een snellere verbinding zijn die minder dekkend is.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Op dit moment (in een ideale situatie) is het huidige 5G 10% sneller. Het 5G wat er dadelijk aan gaat komen in de toekomst is vele malen sneller. Deze radiogolven worden verstuurd via masten, als onderdeel van ons krachtige GigaNet. In Europa zijn drie nieuwe frequentiebanden voor 5G afgesproken. Dit 5G-spectrum van frequenties is in Nederland voorlopig niet beschikbaar. Maar gelukkig kan de nieuwe 5G-technologie met slimme technologie evengoed gebruikt worden met andere frequentiebanden.


Dat is precies wat wij in samenwerking met Ericsson doen: het toepassen van 5G in onze bestaande 4G
frequentiebanden. Er zijn hierdoor dus niet direct nieuwe masten nodig, en ook geen frequenties. Dit noemen we ‘Dynamic Spectrum Sharing' (DSS). Met deze technologie kan een toestel gebruik maken van 4G én 5G verbindingen. Het slimme netwerk kiest daarbij razendsnel voor 4G of 5G.

 

Kom je in een 5G-dekkingsgebied dan schakelt je toestel dus automatisch over naar 5G. In 4G gebied maak je gebruik van ons uitstekende 4G-netwerk. Meer hierover lees je hier: https://community.vodafone.nl/t5/Tips-van-Vodafone/Landelijke-5G-dekking-voor-Vodafone/ba-p/119838

Puntite
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

DSS kan gebruikt worden met andere frequentiebanden dus is het niet het supersnelle 5g netwerk die een snelheid tot 1gbit kan bereiken op dit moment. In de toekomst zullen er hogere frequentiebanden worden aangeboden zeg je? En dat die vooralsnog niet bestaan in Nederland omdat die in 2023 geveild worden? Ik ben benieuwd naar de uitrol van de supersnelle 5g!

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Anders ik wel @Puntite. 🙂  Heel benieuwd wanneer het eindelijk zo ver is en wat het verschil gaat zijn in snelheden. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic