Hoi @Puntite,
Welkom op de community van Vodafone. Dat is een hele specifieke vraag waar ik je wel wat informatie over kan geven. 5G zorgt voor een betere gebruikservaring doordat de reactietijd en downloadsnelheid is verbeterd. De snelheden die je als gebruiker daadwerkelijk ervaart, zijn afhankelijk van diverse factoren zoals de drukte op het netwerk, locatie, bereik en de specifieke telefoon. De reactietijd (zogenaamde latency) zal met zo’n 30% verbeteren: van gemiddeld rond de 30 milliseconden op 4G tot onder 20 milliseconden op 5G. De downloadsnelheden die 5G in dit bestaande spectrum kan bieden, lopen op tot maximaal 1Gbps, wat ruim boven de maximale 350 Mbps van de huidige 4G-abonnementen ligt. In het begin zal in de praktijk deze datasnelheid gemiddeld tien procent hoger zijn. De frequenties voor 5G zijn nog niet geveild. Ik meen dat dit ergens in 2023 gaat gebeuren.
Daarnaast is het natuurlijk ook afhankelijk van de locatie. Denk hierbij aan:
- Waar staan de masten?
- Is het een open gebied of staan er hoge gebouwen en bomen in de buurt?
- Hoe druk is het op een mast?
- Welk signaal zendt een mast uit?
En zo zijn er nog een aantal punten waar het netwerk afhankelijk van is. Je geeft aan dat je dit ervaart op 2 specifieke locaties. 110 mbps is niet slecht maar kan natuurlijk altijd beter. Wat je zou kunnen doen is het volgende:
- Doe eens een speedtest met een ander type merk en toestel. Liefste wel met een Vodafone Simkaart.
- Via https://www.vodafone.nl/support/internet-en-dekking/dekkingskaart.shtml kun je zien of er werkzaamheden zijn of een storing in de omgeving.
- Doorloop daarna eens de stappen via https://www.vodafone.nl/support/internet-en-dekking/ik-kan-niet-bellen-of-internetten.shtml#/ en maak aan het einde per postcode een onderzoek aan. Vermeld hierin zo duidelijk mogelijk wat je ervaart met 5G, wat de speedtest aangeeft bij beide toestellen en vraag ook of er in de toekomst plannen zijn om dit te verbeteren.