SuzieCreamchees

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

SMS verzonden vanaf mijn telefoon naar machine-to-machine nummer van Vodafone Libertel

Er is kort geleden ongevraagd een SMS verzonden vanaf mijn smartphone naar een Machine-to-Machine nummer toebehorend aan Vodafone Libertel BV. De SMS was niet terug te vinden in de verzonden SMS- berichten op mijn telefoon, maar wel op de overzichten van mijn telefoon provider. Ik wil graag antwoord op de volgende vragen:


Wie (app of anderszins) verstuurde die SMS (of hoe kan ik dat zelf vaststellen?)

- Waarom werd die verstuurd (of hoe kan ik dat zelf vaststellen?)

- Hoe kan ik voorkomen dat dit in de toekomst nog eens gebeurd? (Het kost me geld, iedere keer 10 cent).

Het nummer waar de SMS naar verzonden werd is 0970-01002003 (dat dit aan Vodafoon Libertel BV toebehoort vond ik in de openbare registers van www.arm.nl, de exacte link naar de correcte pagina staat onderaan).

 

Met vriendelijke groet,

Paul Weemaes

Exacte link naar arm: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/telefoonnummers/nummers-doorzoeken/resultaat?quer...

3 Reacties 3
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3174Posts
  • 938Oplossingen
  • 1064Likes

Hi @SuzieCreamchees, welkom hier!

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen dat je deze vraag eigenlijk beter kan stellen aan jouw eigen provider. Ik heb namelijk geen inzage in je abonnement, omdat je geen abonnement bij ons afneemt. Wél heb ik een aantal vergelijkbare topics gevonden op de Communities van andere providers waarbij ditzelfde verschijnsel is besproken. Vaak heeft het te maken met de registratie van een applicatie of app die je op je toestel hebt geïnstalleerd en staat het los van Vodafone zelf. Lees vooral de onderstaande topics hierover eens door voor meer informatie. En uiteraard kun je ook altijd contact opnemen met je eigen provider hierover. 
Topic 1
Topic 2
Topic 3

SuzieCreamchees
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank je wel voor je reactie, Cecilia.

Ik had er in eerste instantie contact met mijn provider over, maar die zegt - waarschijnlijk terecht - dat de SMS kosten terecht in rekening zijn gebracht. De info waarnaar je met de links verwijst is me bekend.

De reden dat ik me tot Vodafone Libertel richt is simpelweg omdat het nummer waarnaar geSMS-ed werd van Vodafoon Libertel is. Dan verwacht ik dat Vodafoon weet wie de SMS aan haar verstuurde en waarom... (waarschijnlijk is het nummer door Vodafoon aan een derde partij ter beschikking is gesteld).

Met vriendelijke groet,
Paul Weemaes

Energieboy
Expert
Expert
  • 11933Posts
  • 3494Oplossingen
  • 3122Likes

Het zal waarschijnlijk zijn gebeurd in een app, zomaar een reclame pop-up die op komt en er zijn brutale banners die dan vanuit je toestel een SMS stuurt. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, maar het schijnt te bestaan. Dat Vodafone het nummer in bezit heeft, kan best, en dat deze dan is uitgegeven aan derden, is bijna zeker. Alleen zal Vodafone, ga ik vanuit, je niet zal vertellen wie er achter dat nummer zit want daar gelden AVG regels voor. Net zoals iemand anders niet mag opvragen wie jij bent als ze alleen je 06 nummer weten. Je snapt wel wat ik bedoel 😉

Ik denk, net zoals Cecilia al schreef, dat je bij je eigen provider moet zijn en dat die een onderzoek moeten verrichten en die zouden kunnen vragen aan Vodafone wat dit voor nummer is. Wellicht dat providers onder elkaar wat makkelijker onderzoek kunnen doen dan wij als particulieren klanten. Vodafone weet ook niet wat derden doen met het nummer, ga ik zo van uit. Maar wanneer er meer klachten binnen komen dan zal er toch wel een onderzoek naar komen. Het is in ieder geval wel goed dat je hier een melding hebt gemaakt en ik hoop dat @Cecilia deze wil doorzetten naar de klantenservice zodat die in ieder geval op de hoogte zijn. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic